More

    Deze games kregen in 2024 geld van het Stimuleringsfonds

    De resultaten van de laatste ronde voor 2024 van de regeling Digitale Cultuur van het Stimuleringsfonds zijn bekend. Tijd om de balans op te maken. Er zijn dit jaar 20 game-aanvragen toegekend. Het totaal toegekende bedrag in 2024 is €318.093. Daar komt de €71.159 uit overige regelingen nog bovenop.

    Vorig jaar werd er binnen de regeling Digitale Cultuur één aanvraag minder toegekend, maar het totaal toegekende bedrag lag toen wel bijna een ton hoger.

    Digitale cultuur

    Startsubsidie

    Ethereal estate | Paula Garcia Sans
    € 7.500
    Ethereal estate is een game die architectuur en storytelling combineert om het concept van hauntology in de hedendaagse tijd te verkennen. 

    Permacomputing in practice: a study of retro game development | Janne Schimmel
    € 7.450
    Het project Permacomputing in practice: a study of retro game development verkent duurzame game-ontwikkeling via het maken van games voor oudere videogameconsoles.

    Feminist gaming | Warpglaze
    € 7.448
    Het project Feminist gaming van Warpglaze onderzoekt game-ontwerp vanuit een intersectioneel-feministisch perspectief.

    Born into bias | Gwendolyn makes Games
    € 7.500
    Born into bias is een game waarin de speler uitgedaagd wordt om kritisch te reflecteren op de eigen identiteit.

    Project light | Boto Games
    € 7.500
    Project light is een cozy adventure game, gericht op ontspanning en niet-gewelddadige activiteiten.

    Body orchestra | Ramjet Anvil
    € 7.500
    Body orchestra is een game die tast gebruikt als middel om intieme ervaringen te scheppen tussen spelers en virtuele personages.

    For old time’s sake | Pond interactive
    € 7.500
    For old time’s sake is een 3D platformer-RPG waarin je toekomstig Schotland verkent. 

    Horse game | Maya Bloem
    € 7.500
    Horse game zoekt naar een nieuwe manier om games te ontwikkelen, waarbij het spelplezier weer centraal staat. 

    Footsy | JamPics
    € 7.500
    In party-game Footsy kruip je in de huid van een kind dat in het huis van opa en oma voetbalt.

    In Our Nature | Nifty Llama
    € 7.490
    Narrative game In our nature volgt Emma, een jonge vrouw met een magische camera die de toekomst onthult.

    Going Nowhere Fast | OBK Studios
    € 6.000
    Going Nowhere Fast behelst de ontwikkeling van nieuw soort mobile game die de normen van eindeloze hardlopers uitdaagt. 

    BRUTALISK | Ludo Keano
    € 7.500
    BRUTALISK is een narratieve first-person shooter, geïnspireerd door de architectuurstijl brutalisme en game-klassiekers zoals Half-Life. 

    FIEND | Karuga 
    € 7.500
    FIEND is een muzikale game met een horrorthema, waarin muziek ingezet wordt om een nieuwe dimensie toe te voegen.

    Projectsubsidie

    Deliver us home | KeokeN Interactive
    € 40.153
    Deliver us home van KeokeN Interactive is de derde game in een science fiction serie. Het spel speelt zich af in de 23e eeuw, en neemt de speler mee op een zoektocht naar een nieuwe bewoonbare planeet voor de mensheid van de toekomst. 

    SIRE: Dealing with loss, one level at a time | Heartcase
    € 24.880
    Heartcase werkt aan SIRE: Dealing with loss, one level at a time; een narrative adventure game waarin game developer Milan Lefferts met een donker-komische benadering het proces van rouw en acceptatie onderzoekt.

    In our nature | Nifty Llama
    € 39.940
    Narrative game In our nature volgt Emma, een jonge vrouw met een magische camera die de toekomst onthult.

    All hands on deck | Studio Mantasaur
    € 25.772
    All hands on deck is game voor twee spelers, waarin spelers worden uitgedaagd om verschillende items op te pakken en te combineren om een pad te creëren door een wereld gemaakt van speelgoed en knutselspullen. 

    Super mining mechs | Delayed Victory
    € 16.000
    Delayed Victory bouwt met het project Super mining mechs voort op de eerder ontwikkelde game Mining mechs. In dit vervolg spelen maatschappelijke thema’s zoals duurzaamheid en kolonialisme een belangrijke rol. 

    Super cargo commander 2: Proloog | The Shoebox Diorama
    € 47.760
    Eerder vroeg The Shoebox Diorama subsidie aan voor onderzoek naar de ontwikkeling van het spel Super cargo commander. In de volgende fase, Super cargo commander 2: Proloog, wordt een proloog en een functioneel prototype voor het spel ontwikkeld.

    Virtual Nap Space | Het HEM
    € 27.700
    Mediakunstenaar Anke Sondi Rumohr maakt in opdracht van Het Hem Virtual Nap Space: een videogame waarin een hoofdpersoon een weidse, droomachtige wereld verkent en personages ontmoet die noties van Black Rest belichamen. 

    Overige regelingen

    Regeling Experiment

    Daniel Ernst (The Shoebox Diorama) krijgt uit de Regeling experiment €9.520 voor zijn De hiertussen: een experiment om de ruimte tussen realiteit en virtuele realiteit te exploreren onderzoek

    Talentontwikkeling

    Autodidact interdisciplinair maker Peter Peels wil met de bijdrage vanuit Talentontwikkeling (€ 25.000) gebruiken om een game te ontwikkelen over een Molukse krijger op een prekoloniaal fictief Moluks eiland.

    Open Oproep Climate justice

    Internet Teapot kreeg € 36.639 voor het organiseren van een de Mzansi Climate Justice! Game Jam. Tijdens de maandlange Game Jam verkennen deelnemers uit Nederland en Zuid-Afrika klimaatproblemen via interculturele uitwisseling en gezamenlijk spelontwerp. Het project resulteert in vijf casual critical play games over klimaatrechtvaardigheid.

    Instellingen en evenementen

    Regeling Activiteitenprogramma’s creatieve industrie en Regeling Vierjarige instellingssubsidie

    De bedragen uit de Regeling Activiteitenprogramma’s creatieve industrie en Regeling Vierjarige instellingssubsidie hebben we niet meegerekend in de optelling voor overige regelingen. De toegekende subsidies zijn namelijk voor meerdere jaren en voor meerdere onderdelen. Het is daarom niet vast te stellen hoeveel er gaat naar de game-gerelateerde activiteiten van Sickhouse en Playgrounds. Voor de volledigheid hebben we ze wel in het overzicht meegenomen

    Sickhouse 2025-2026 | Stichting Sickhouse
    Toegekend bedrag:€ 101.175

    Sickhouse presenteert zichzelf als een speelse ruimte voor kunst en communities met een specifieke focus op de transformatieve impact van digitale en populaire cultuur (onder andere videogames). De resultaten van het artistieke onderzoek worden jaarlijks gepresenteerd in het Overkill Festival.

    Playgrounds 2025-2028 | Playgrounds
    Toegekend bedrag:€ 1.900.000

    Playgrounds is een instelling voor de ondersteuning en ontwikkeling van beeldcultuur, waarbij de focus ligt op het maakproces van (bewegend) beeld. Naast diverse activiteiten en andere programma’s — bijvoorbeeld The Art Department — organiseren zij ook het programma voor de Breda Game Week.

    Veranderingen voor 2025

    In 2025 gaat er een nieuwe beleidsperiode in. Het nieuwe beleidsplan brengt voor de regeling Digitale Cultuur een aantal veranderingen met zich mee. De eerste belangrijke datum voor de regeling Digitale Cultuur in 2025 is 14 januari. Dit is geen deadline, maar de datum dat de voorinschrijving voor de regeling opent. Dit is fase 1. Bij de voorschrijving dien je een verkorte aanvraag in. Daaruit worden dan 50 aanvragen gekozen die in fase 2 een volledige aanvraag in mogen dienen. Daarvoor krijgen ze ongeveer vier weken extra tijd. De voorinschrijvingen worden beoordeeld op volgorde van binnenkomst. Het is dus zaak om zo snel mogelijk je aanvraag in te dienen.

    Minimaal € 10.000, maximaal € 50.000

    De regeling Digitale Cultuur is bedoeld voor projectsubsidies van € 10.000 tot maximaal € 50.000. Een cofinanciering van 20 procent is verplicht. Dat moet een bron van inkomsten zijn, geen eigen geld zijn. Voor game-developers kan dit in de praktijk lastig zijn. Mogelijke bronnen voor cofinanciering zijn: een investering van (samenwerkings)partners, crowd funding, toekomstige inkomsten uit de game (zolang die niet al te ver in de toekomst liggen). In kind uren tellen ook als co-financiering, maar dan kom je waarschijnlijk vrij snel in de knel met fair practice. Je mag voor je aanvraag een ideale begroting indienen. Deze moet wel helemaal gedekt zijn, maar dat is op papier. De commissie kijkt wel naar haalbaarheid van een begroting.

    Nieuwe Startregeling

    De startsubsidie is binnen de regeling Digitale Cultuur komen te vervallen. Ook de Regeling Experiment bestaat niet meer. Daarvoor in de plaats komt de Startregeling Creatieve Industrie. Deze regeling is voor “kleinschalige projecten, experimenten en vooronderzoeken op het gebied van vormgeving, architectuur of digitale cultuur.” Het is geen startersregeling, dus iedereen kan van de regeling gebruik maken, mits het gaat om een kleinschalige project met een maximale begroting van € 10.000. Cofinanciering is hierbij niet verplicht dus dit is ook het bedrag dat je aan kunt vragen.

    Bij de startregeling is er geen fasering, maar net als bij de regeling Digitale Cultuur worden de aanvragen op volgorde van indiening behandeld. Het is dus zaak om zo snel mogelijk na de opening van de regeling in te dienen. De aanvraag is wel simpeler en bestaat onder andere uit een projectplan van maximaal vijf pagina’s, een begroting, een planning, CV’s en een KvK uittreksel. De eerste openingsdatum voor 2025 is 13 februari.

    Er worden in het eerste subsidietijdvak maximaal 105 aanvragen in behandeling genomen. Hierbinnen is ruimte voor maximaal 35 aanvragen uit het vakgebied vormgeving, maximaal 35 uit architectuur en maximaal 35 uit digitale cultuur.

    Beeld: Deliver Us Home van Keoken Interactive

    GDC Discount

    Use code GDC25-CONTROL-10 to get 10% discount on select All Access, Core, or Summits passesspot_img

    Nieuwsbrief

    OP VRIJDAGMIDDAG KORT NIEUWS EN EEN WEEKOVERZICHT IN JE INBOX. KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM JE AAN TE MELDENspot_img

    Nieuws en tips

    KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM TIPS EN NIEUWS MET CONTROL TE DELENspot_img