Waar vinden we funding voor onze game? Hoe zorgen we dat spelers onze game weten te vinden? Heeft onze game commerciële potentie? Zijn er alternatieven voor Steam? Allemaal vragen waar indie developers mee rond lopen. We hebben een aantal experts en ervaringsdeskundigen uitgenodigd om op de Dutch Game Day te helpen antwoorden te vinden op al die vragen (en meer).
Roundtables
Martijn van Doorn, Senior Business Development Director bij DDM, heeft duizenden pitches voorbij zien komen. Ook was hij betrokken bij honderden deals. Tijdens een How to Increase Your Chances of Signing a Deal roundtable deelt hij zijn exclusieve inzichten en hij vraagt developers en publishers om ook hun ervaring te delen. Ook is er de kans om vragen te stellen. Een waardevolle 40 minuten om praktisch advies te krijgen van experts en peers.
Iedere developers weet dat je zoveel mogelijk wishlists moet verzamelen, maar het is lang niet altijd duidelijk hoeveel nou veel is. En wat kan je nou afleiden uit het aantal wishlists voor je game. En wat niet. Indie developer Joost van Dongen leidt een roundtable over van alles en nog wat over wishlists. Hoe kan je ze verzamelen, wat dat betekent voor het algoritme van een store, en of wishlists een betrouwbare manier zijn om de sales van je game te voorspellen.
PR en Marketing panel
Beperkt budget en veel concurrentie maakt het lastig om je game voor de ogen van (de juiste) spelers en pers te krijgen. Tijdens een PR en Marketing panel geven experts Alison Beasley, Rick van Beem en Patty Toledo — samen goed voor meer dan een halve eeuw ervaring — nuttige tips om je game zichtbaarder te maken. Dit doen ze onder leiding van moderator Matthijs Dierckx, die zelf ook met het PR en Marketing bijltje heeft gehakt.
Roblox
Nu platforms als Steam overbevolkt raken kijken sommige developers ook naar andere platforms, zoals bijvoorbeeld Roblox. Daar zit een gigantisch publiek en het is makkelijk om er games uit te brengen. Klinkt prima. Maar het als elk ander platform kent Roblox ook z’n uitdagingen. Martine Spaans (bekend als GM van de Dutch Games Association) heeft een achtergrond in game publishing. Zij komt 3 oktober vertellen wat haar ervaringen op Roblox haar hebben geleerd.
Naast deze nieuwe aankondigingen stonden er al twee zakelijke talks op het programma. Matthew Handrahan, senior portfolio manager bij Kepler Interactive en Kowloon, onderzoekt in zijn Dutch Game Day talk de kwaliteiten die ervoor zorgden dat Pacific Drive opviel bij zowel Kepler Interactive als de uiteindelijke fanbase en wat dat developers kan vertellen over het uitbrengen van games in een steeds drukkere markt. Daarnaast is Rami Ismail, die boordevol (zakelijk) advies zit, dit jaar weer van de partij.
Koop nu je kaartje
Heb jij net zoveel zin in de Dutch Game Day als wij, dan kan je hier je kaartje kopen.
Uiteraard is er dit jaar ook op de Dutch Game Day weer een centrale expo waar bedrijven hun games en producten kunnen showcasen. Of op zoek kunnen naar klanten, partners, werknemers of stagiairs.
Samenwerking
De Dutch Game Day powered by Control is een samenwerking tussen Dutch Media Week, Dutch Games Association en Control. De rol van Control is het programmeren van het congres. Dutch Media Week integreert de game dag in hun bredere programmering, regelt alle praktische zaken en legt de verbinding met het bredere medialandschap. Dutch Games Association managet de hele game dag en de Dutch Game Awards.