De Keoken Kickstarter voor Deliver Us Home heeft €114.793 opgeleverd van gezamenlijk 2.409 backers. Ruim een ton is echter niet voldoende om de game daadwerkelijk te maken. We vroegen Koen Deetman naar de volgende stappen voor de game en de studio.
Stap voor stap
“Het geeft ons een ‘fighting chance’ om de studio overeind te houden en een echte ‘kickstart’ op de ontwikkeling van Deliver Us Home”, zeg Deetman. Maar het zijn niet de miljoenen waar ze in eerste instantie naar op zoek waren voor de game. Dus het weer aannemen van een heel team zit er nu nog even niet in. “We moeten op dit moment heel erg voorzichtig zijn met de opbouw van de studio. Daarom doen we dit stap voor stap. Het doel is om Deliver Us Home te gaan ontwikkelen met een klein ervaren ‘lean’ indie team rustend op de ontwikkelde legacy van onze Deliver Us Suite. Zodra dit mogelijk is, zijn de twee ontzettend behulpzame vrijwilligers de eerste mensen die wij hier weer voor aannemen.”
Wat het vervolgtraject is, is op dit moment nog niet helemaal duidelijk. Maar Deetman heeft wel lering getrokken uit het verleden. “Als er iets duidelijk is geworden na 2,5 jaar pitchen is het wel dat we dichter bij onszelf moeten blijven. Coulant en meedenkend zijn met een publisher heeft helaas niet gewerkt. Je zult er natuurlijk tot een zekere hoogte uit moeten komen, maar dat zou in eerste instantie moeten zijn omdat er groot vertrouwen spreekt in onze plannen en creativiteit, niet omdat wij in een bepaald keurslijf moeten passen.”
Developer friendly deal
Ook gaan ze niet meer met iedereen in zee. “We zijn enorm behouden, specifiek en voorzichtig geworden met publishers, al staan we er nog steeds voor open. Dat zou wel een zeer ‘developer-friendly’ publishing deal moeten zijn. Zelf uitgeven zou prachtig zijn, al is dat (nog) niet de realiteit.” Wel denkt hij dat de succesvolle Kickstarter en de steun van de community helpt met gesprekken met potentiële partners. “Het is fantastisch om te zien dat onze community er opnieuw was om ons te helpen met de volgende Deliver Us game. Dat straalt vertrouwen uit.”
Of er nu een publisher komt of niet. Keoken is vastberaden om Deliver Us Home af te maken. “Het staat los van de verantwoordelijkheid van de belofte van de game aan onze community op Kickstarter, want hoe dan ook zullen ze die uiteindelijk volledig ontwikkelen, al moet dat met z’n tweeën.”
Niet de eerste keer
Daarmee is er nog wel een uitdaging om voldoende geld bijeen te krijgen, maar daar hebben ze over nagedacht. “Zoals we de studio zijn begonnen, waren wij bewust van een ‘funding-mix’ die je voor elkaar moet krijgen. Dit is wederom weer het geval. Gezien we nu niet de luxe hebben om direct een uitgever te hebben die de ontwikkeling betaalt, ligt het voor ons weer een taak om deze mix bij elkaar te krijgen. Dat is ons voor Deliver Us The Moon ook gelukt. En dit keer hebben we wereldwijd een enorm netwerk dat ons een groot voordeel geeft ten opzichte van ons debuut.”