More

    Elf jaar na de release van Reus is er eindelijk een vervolg

    Elf jaar na de release van Reus heeft Abbey Games Reus 2 uitgebracht. Control vroeg Manuel Kerssemakers, mede-oprichter en tech-lead bij Abbey, waarom het vervolg zo lang op zich liet wachten. “Drie redenen: Renowned Explorers, Godhood, en development van Reus 2 duurde ook nog eens lang.”

    “Toen Reus 1 de grote hit werd die het was, hadden we nog niet helemaal door hoeveel geluk we wel niet hadden dat we in de super competitieve game-industrie iets hadden gevonden dat echt veel mensen wilden”, vervolgt Kerssemakers. “We wilden nog allemaal andere game-ideeën verkennen in plaats van aan hetzelfde IP door te werken. Zakelijk was dat waarschijnlijk niet de beste keuze, alhoewel dat altijd moeilijk te zeggen is.

    We zijn erg trots op Renowned Explorers, en ook Godhood is na het Early Access traject een hele mooie unieke game geworden. Ondanks dat die games hun eigen fanbase hebben vergaard en goede verkopen hebben gehad, konden ze nog steeds niet op tegen het unieke concept en de visuals van Reus.”

    Project met minder risico

    “Reus bleef maar goed verkopen, en heeft nog altijd weinig concurrentie. Toen we Godhood naar 1.0 hadden gebracht hadden we behoefte aan een project met minder risico. Ook begon het na zeven jaar gewoon heel erg te jeuken. We hebben zoveel geleerd sinds 2013 en we hadden al allemaal ideeën liggen om Reus 2 te verbeteren.

    Uiteindelijk hebben we een bijna compleet nieuwe game ontwikkeld in nieuwe technologie; we zijn geswitched naar Unity vanuit onze in-house engine AbbeyCore. Reus 2 lijkt in veel opzichten op Reus 1, maar als je ze goed vergelijkt zijn ze enorm verschillend, het speelt totaal anders. Deze post van ons op Steam gaat er dieper op in, en laat ook zien hoe betrokken onze fans zijn bij die evolutie. Sommigen vinden het geweldig, anderen zijn kritisch, en de nostalgie is te proeven.”

    Geen tijdsdruk meer

    Het belangrijkste verschil is dat Reus 2 geen tijdsdruk meer heeft. Reus 1 had altijd al een relaxte atmosfeer, maar de gameplay vroeg je om in 30, 60 of 120 minuten zoveel mogelijk te doen. Het was daarom erg intens en je werd minder beloond voor goed nadenken. Hoewel Reus 2 nog steeds realtime loopt, zal de game alleen maar echt verder gaan wanneer jij acties onderneemt. Elke actie kost de resource Eon, en in elke era heb je daar maar een beperkte hoeveelheid van. De uitdaging blijft, maar je hoeft er niet meer voor te haasten.

    In Reus 2 is het nieuw dat mensen speciale Eras doormaken. Dat zijn kleine stukjes geschiedenis die nieuwe uitdagingen en mogelijkheden geven. Denk aan het bouwen van een monument, een kastelentijdperk, of het uitvinden van zonne-energie. Afhankelijk van je strategie krijg je telkens andere opties, en moet je het beste maken van een nieuwe versie van de menselijke geschiedenis.

    Samenstellen van ecosystemen is interessanter geworden

    Een ander belangrijk verschil zit in de puzzel. Reus 1 speelde op een lijn, in Reus 2 speel je op een grid met. Samen met het vernieuwde tag-systeem voor biotica, en een flinke hoeveelheid meer content — 6 biomes, 250 biotica versus 4 biomes, 100 biotica — is het samenstellen van je ecosystemen echt vele malen leuker en interessanter geworden. Ook zijn er een dozijn nieuwe systemen om dit te ondersteunen. Zo gaat het upgraden en unlocken van je biotica op een andere manier, waardoor je geen spreadsheet meer naast je game hoef te houden.

    Een gemis dat we voelen in Reus 2 is dat de mensen op je planeet niet meer echt vervelend zijn. In Reus was het tragisch en spannend wanneer de mensen zo hebberig werden dat ze oorlog begonnen of zelfs op je reuzen gingen jagen. Het is ons niet gelukt om dat systeem mee te nemen in de nieuwe tijdsdrukloze versie van Reus, en daarom hebben we besloten om dat er voorlopig uit te halen. 

    Een laatste punt is dat Reus 2 een flinke audiovisuele upgrade heeft gehad. Na elf jaar denk je soms nog wel eens: ‘he, zag Reus er niet ook al zo uit?’. Dat komt met name door nostalgie en doordat het perspectief hetzelfde is. Maar als je beide versies naast elkaar houdt, zie je gelijk hoe groot de verschillen zijn. Met name de uitwerking en de levendigheid van de natuur valt gelijk op.”

    Reus 2 is voor €24,50 te downloaden op Steam. Koop je de game voor 4 juni, dan krijg je 10 procent korting.

    Exposure HKU Games | 28 en 29 juni | Bibliotheek Neude in Utrecht | Toegang is gratisspot_img

    Nieuwsbrief

    OP VRIJDAGMIDDAG KORT NIEUWS EN EEN WEEKOVERZICHT IN JE INBOX. KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM JE AAN TE MELDENspot_img

    Nieuws en tips

    KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM TIPS EN NIEUWS MET CONTROL TE DELENspot_img