In de zomer van 2017 bracht Perfect World free to play MOBA hero shooter Gigantic uit. In januari van 2018 kondigde de uitgever aan dat developer Motiga geen nieuwe content meer zou maken voor de game. Een jaar na de launch ging de stekker definitief uit de servers. Dat betekende echter niet het einde van de game, want fans bleven het spel op privé-servers spelen.
Gearbox Publishing San Francisco (wat voorheen Perfect World was, en sinds kort Arc Games heet) besloot Gigantic nieuw leven in te blazen, maar dan wel als premium titel. Deze versie, getiteld Gigantic: Rampage Edition, is ontwikkeld door het Nederlandse Abstraction Games.
Hero mastery als focus
“De basis gameplay van het spel is vrijwel intact gebleven”, legt lead game designer Bart Vossen uit. “Dit is ook wat de fans geweldig vonden aan het spel, dus iets wat we niet wilden veranderen. Ik bedoel met name de clash mode en alle heroes.” Maar door het nieuwe verdienmodel kon niet alles bij het oude blijven.
“Free-to-play games hebben een veel langdradiger progressie-systeem om spelers betrokken te houden en het doen van in-game aankopen aan te moedigen. Voor een premium game konden we ons meer richten op het vrijspelen van nieuwe heroes en modi in een tempo dat past bij het tempo van een nieuwe speler die de game leert kennen. Het tempo voor het vrijspelen van cosmetics moet het de moeite waard maken om door te blijven spelen. En natuurlijk zijn er een aantal prestige skins waarvoor spelers moeilijkere challenges moeten volbrengen. Hiermee kunnen ze laten zien wat ze volbracht hebben.
We gebruikten de fortune cards en hero ranks van de originele game als inspiratie, en maakten hero mastery de belangrijkste focus van het nieuwe progressie-systeem. Je verdient master-niveaus met elke hero naarmate je hen speelt en de bijbehorende fortunes voltooit.
De verbeteringen die we aan de tutorials wilden aanbrengen vroeg om een hele andere opzet. Daarom hebben we die opnieuw gemaakt. Daarnaast moesten we veel onderdelen van de menu’s opnieuw ontwerpen om de veranderingen in de quality of life en het progressie-systeem te faciliteren.”
Gigantische klus
Ook aan de backend werd flink gesleuteld. “Voor crossplay hebben de servers helemaal opnieuw opgebouwd”, zegt senior programmer Marc Smids. “We moesten een online omgeving bouwen die 3 PC-platforms en 4 console-platforms zou integreren. We waren niet bekend met de tech stack die oorspronkelijk door Motiga werd gebruikt, waardoor het moeilijk was om verder te bouwen op wat zij al hadden.
Het opnieuw opbouwen van de online services gaf ons de kans om de architectuur vanaf de grond af aan te ontwerpen. Dat stelde ons in staat om moderne technieken en libraries te gebruiken om de veiligheid en schaalbaarheid te garanderen en tegelijkertijd onze development snelheid te verhogen.
Als je meerdere platformen begint te mixen in crossplay zijn er veel dingen die snel lastig worden. In plaats van een unieke gebruikersnaam moet je rekening houden met waar die gebruikersnaam vandaan komt en wanneer die moet worden bijgewerkt. Een voorbeeld: Op bepaalde platformen moet je in de match history de huidige gebruikersnaam van een gebruiker weergeven. Dus in plaats van de gebruikersnaam op te slaan in de match history moet je het gebruikers-id opslaan en de gebruikersnaam ophalen van de platform-service.”
Gigantic: Rampage Edition is te koop voor €19,99 te koop voor PC via de Arc Store, Steam en de Epic Games Store (in laatstgenoemde store betaal je €17,99). Daarnaast is de game te koop voor PlayStation 4 en 5 en Xbox One en de Series X|S.