More

    “De evolving demo maakte het proces dragelijker”

    Bulwark: Falconeer Chronicles is de tweede game van solo developer Tomas Sala. Op GDC legde hij uit waarom hij voor deze game voor een evolving demo koos in plaats van een early access release. “Als je je early access verkloot, dan is je game kapot.”

    Sala was er na de release van The Falconeer open over dat het emotioneel een zwaar proces voor hem was. Dit bevestigt hij in zijn GDC talk. “Ik geniet van het maken van een game, maar releases vind ik vreselijk. Ik werk alleen, dus als er iets niet goed gaat dan is er geen team waarmee ik kan praten.”

    Early access is niets voor Sala

    Early access is een prima manier om tijdens development feedback te krijgen van spelers. Maar early access is niet gemaakt voor mensen als Sala. “Als spelers voor je game hebben betaald, vinden ze dat ze ergens recht op hebben. Feedback komt in spikes en stress is heel slecht voor creativiteit. Ergens in een onderzoek heb ik gelezen dat je voor elke negatieve opmerking zeven positieve reacties nodig hebt om weer op een neutraal punt te komen.”

    Daarnaast ziet Sala een early access niet als iets vrijblijvends. “Het is wel gewoon je launch. Je moet goed community management hebben om dat te begeleiden. Je hebt een road map nodig en dan zit je vast aan een schema. Als je je early access verkloot, dan is je game kapot.”

    Wel behoefte aan contact met spelers

    Voor Bulwark wilde hij die stress zien te vermijden, maar hij wilde wel het contact met de spelers zien te houden. Tijdens development van Moonpath to Elsweyr, de Skyrim-mod die Sala ontwikkelde, was de interactie met de spelers een hele leuke ervaring. Om dat gevoel terug te krijgen bracht hij een evolving demo uit. “Dat gaf me tijd om te wennen aan de mensen die mijn game spelen”, aldus Sala.

    “Grootste voordeel is dat een evolving demo continue nieuwe spelers trekt”, vervolgt hij. “Maar dat heeft als nadeel wel dat je continue tutorial-verzoeken blijft houden.” Iets wat niet bepaald zijn sterkste punt is. Ook werkt een evolving demo volgens Sala niet voor het bouwen van een community. “Mensen die vastlopen of gefrustreerd raken plaatsen een negatieve post, dat jaagt anderen weer weg. De tools op steam zijn niet echt gemaakt voor evolving demo’s.”

    Zenuwinzinking

    Sala deed elke dag een update. Dat gaf hem veel interactie met zijn publiek. Tot zijn vader in juni 2023 plots overleed. “Ik kreeg een zenuwinzinking en samen met mijn uitgever besloot ik de demo offline te halen. Daarmee kwam de groei van de wishlists ook gelijk tot een halt.”

    Maar de evolving demo heeft zeker z’n vruchten afgeworpen. “De kwaliteit van de game is beter geworden. Core issues heeft het niet verholpen. De PC controls zijn — net als bij The Falconeer — nog steeds niet optimaal. Ik maakt nog steeds rare games en slechte tutorials. Maar het maakte het met name het proces voor mij dragelijker, met maar twee trolls per week.”

    Nu te koop

    Bulwark: Falconeer Chronicles is nu voor tussen de €17,99 en €19,99 te koop via (Steam, GOG en de Epic Game Store), PlayStation 4 en 5 en Xbox Series S|X. De game krijgt een jaar lang nieuwe content. Deze gratis en betaalde uitbreidingen omvatten nieuwe gameplay en verhaallijnen.

    Een trilogie

    Tot slot is er bekendgemaakt dat de Falconeer-serie een derde deel krijgt. Op dit moment is alleen de werktitel bekend: Project Ancient Waves. Hierin zal Sala proberen om het perspectief van de grote wereld, die in de eerste twee releases is gecreëerd, terug te brengen naar de menselijke schaal — de mensen die het werk doen dat een samenleving bestuurt en hun verhalen. Meer informatie over deze game wordt later dit jaar bekendgemaakt.

    Nieuwsbrief

    OP VRIJDAGMIDDAG KORT NIEUWS EN EEN WEEKOVERZICHT IN JE INBOX. KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM JE AAN TE MELDENspot_img

    Nieuws en tips

    KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM TIPS EN NIEUWS MET CONTROL TE DELENspot_img