More

    Na 20 jaar krijgt Outcast eindelijk een tweede deel

    Na een lange en roerige geschiedenis brengt het Belgische Appeal Studio open world science-fantasy action adventure Outcast – A New Beginning uit. Een sequel die al twintig jaar in de maak is.

    Een stukje historie

    Midden jaren ’90 richtten Yves Grolet, Franck Sauer en Yann Robert onder de naam Appeal in België een game development studio op. Het drietal maakte al samen coin-op games, maar met Appeal wilden ze blockbusters bouwen op basis van nieuwe technologie.

    Appeal richtte zich op voxel-gebaseerde graphics, in tegenstelling tot Direct3D-versnelde graphics waarvoor een aparte 3D-kaart nodig was. Ze creëerden ook een geavanceerd AI-systeem genaamd GAIA en de grafische/geluidsweergave-API Paradise. Het grootste deel van die technologie werd getest in futuristische flying shooter No Respect die in 1997 uitkwam. Maar dat was slechts een side project, want hun flagship titel was action adventure Outcast, dat twee jaar later uitkwam.

    Hoge ogen ondanks lage resolutie

    De game draaide op een lage resolutie van 512×384, maar door de niet-lineaire game-wereld, de georkestreerde muziek en de aandacht voor de weelderige omgeving, het verhaal en de algemene sfeer kreeg de game toch veel lof. Er werden 400.000 exemplaren verkocht, maar dat was niet zo veel als uitgever Infogrames had gehoopt. De Dreamcast-port en een verbeterde Windows-versie werden daarom nooit gerealiseerd.

    Appeal begon aan Outcast 2: The Lost Paradise, maar in 2000 verlieten Grolet en diverse andere teamleden de studio. Met Appeal zelf ging het ook niet best. Ondanks reddingspogingen ging Appeal in augustus 2002 failliet. Grolet was toen al een nieuwe studio begonnen, elseWhere Entertainment. Robert en Sauer volgden zijn voorbeeld en richtten in 2004 ook een eigen studio op, Fresh3D.

    De ‘band’ weer bij elkaar

    Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en in 2015 kwamen de drie weer samen in Appeal Studios. In 2017 brachten ze Outcast: Second Contact uit. Dit was geen remake, maar een remaster “We hebben de graphics opgepoetst, de user interface aan hedendaagse standaarden aangepast en ondersteuning voor controllers voorzien”, vertelt de studio destijds aan Eurogamer. “Maar inhoudelijk is de game nog altijd dezelfde als het origineel, buiten enkele verrassingen die we toegevoegd hebben.”

    In 2019 wordt THQ Nordic eigenaar van het Outcast IP. In mei 2021 neemt THQs moederbedrijf, Embracer, het gehele Appeal Studios over. Sindsdien werkt de studio aan allerhande projecten. Onder andere kleinere gelicenseerde titels als Fort Boyard, The Bluecoats: North & South en Who Wants to Be a Millionaire. Hun meest recente release is het meer ambitieuze action adventure Gangs of Sherwood.

    Na twee decennia is dan eindelijk zover: het langverwachte vervolg op Outcast is voor €59,99 te koop voor PC (via Steam en GOG). Voor de PlayStation 5 en Xbox Series X|S versies betaal je een tientje meer.

    Het stukje geschiedenis in dit artikel is op basis van informatie uit het Moby Games profiel van de studio.

    Nieuwsbrief

    OP VRIJDAGMIDDAG KORT NIEUWS EN EEN WEEKOVERZICHT IN JE INBOX. KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM JE AAN TE MELDENspot_img

    Nieuws en tips

    KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM TIPS EN NIEUWS MET CONTROL TE DELENspot_img