More

    “Die 40 personen werken niet fulltime aan Helskate”

    Vorige maand kwam Helskate van Phantom Coast uit in early access. In de Uit Nu! verwezen we naar een interview met Entertainment Business met Jordi ‘Kwebbelkop’ van den Bussche. Daarin vertelt hij dat de game een budget heeft van minstens een miljoen euro en dat Helskate door een team van 40 personen is gemaakt en al vier jaar in ontwikkeling is.

    Een miljoen verdeeld over vier jaar levert een kleine €21.000 per maand op. Wij vroegen ons af hoe je daarmee een team van 40 mensen vier jaar aan het werk kan houden. Met die, en andere, vragen meldden we ons bij Phantom Coast. De antwoorden kregen we van Marketing Manager Samuel Hubner Casado.

    Zes personen in dienst

    Op onze vraag over team en budget zegt Hubner Casado: “Die 40 personen werken natuurlijk niet allemaal fulltime aan de game.” Als we verder vragen blijkt die 40 een optelling. Over de periode van vier jaar hebben in totaal 40 mensen aan de game gewerkt, waarvan de meeste mensen als freelancer en dan voor korte periodes. Phantom Coast heeft zelf zes personen in dienst.

    Een artikel op de DGA-website uit oktober 2023 geeft nog wat meer inzicht. Amir Erfani, game producer en general manager begon in juni 2018 begon hij als eerste werknemer bij Phantom Coast, waarna het team nog twee mensen aan team toevoegden. In januari 2020 begon de studio aan Helskate, waarna het team groeide naar zes mensen. Na een paar maanden prototypen maken en het implementeren van core skate mechanics, gingen ze in zee met Kowloon Nights. Met hen als financieringspartner werd het team verder uitgebreid. “Op een gegeven moment werkten er 22 mensen aan het spel”, aldus Erfani.

    Voor altijd in early access

    Ook vroegen we Hubner Casado naar de omvang van het succes van Havocado, de vorige Kwebbelkop game. Als we hem de Boxleitner berekening van de omzet ($50.000) voorleggen moet hij hard lachen. “Ik kan je verzekeren dat de game veel meer heeft opgeleverd. Ik zou geen aannames maken over de cijfers aan de hand van zo’n ‘one size fits all’-methode. Havocado is namelijk door erg veel gigantische content creators in Jordi’s inner circle gestreamed en dergelijke, dus het bereik was, en is, gigantisch.” Navraag bij Steam Data Suite bevestigt dat de Boxleitner berekening er naast zit. Volgens hun algoritmen heeft Havocado zo’n 101.000 stuks verkocht.

    Ondanks het succes zijn er geen plannen om de game af te maken. “Er wordt niet meer aan Havocado gewerkt”, zegt Hubner Casado. “Het was een testproject; een manier om te kijken of het team dat Jordi had samengesteld synergetisch genoeg werkte om een goede game te maken. Havocado bewees in één klap dat dit zo was, en dus werd er al snel uitgestapt naar het échte werk: Helskate.”

    “De game verkoopt zelfs nú maandelijks nog redelijk wat exemplaren, dus aan de populariteit heeft het niet gelegen”, voegt hij toe. “Het plan was om de game wel echt af te maken. Maar creatief gezien was het duidelijk voor het team dat ze toen aan Helskate moesten beginnen en gaandeweg hebben ze besloten zich dáár volledig op te focussen.”

    Op de vraag waarom — na het grote succes van Havocado– Helskate onder een andere studionaam wordt uitgebracht geeft Hubner Casado niet echt een duidelijk antwoord. “Waarom niet. Vind jíj ‘Phantom Coast’ niet mooier en professioneler klinken dan Webble Games?” Door de naamswijziging kon Phantom Coast voor de Helskate early access launch wel gebruik maken van een nieuw Steam account dat niet gelinkt is aan eerdere games.

    Nieuwsbrief

    OP VRIJDAGMIDDAG KORT NIEUWS EN EEN WEEKOVERZICHT IN JE INBOX. KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM JE AAN TE MELDENspot_img

    Nieuws en tips

    KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM TIPS EN NIEUWS MET CONTROL TE DELENspot_img