More

    Zonder E3 had Control misschien niet meer bestaan

    Na vele jaren kwakkelen is het officieel: E3 is ter ziele. We zagen het allemaal aankomen, maar toch doet het een beetje pijn. Voor mij persoonlijk is E3 een belangrijke reden dat ik nog in deze industrie zit.

    Het is het jaar 2005. Het zal ergens vroeg in het jaar geweest zijn. Ik werkte nog geen half jaar bij Playlogic in Amsterdam en ik twijfelde of ik wel wilde blijven. De beginperiode was namelijk niet helemaal wat ik had verwacht. Toen kreeg ik te horen dat ze me mee wilden nemen naar E3, ik mocht zelfs meewerken aan de realisatie van de stand. Ik was nog nooit in Los Angeles geweest, dus dat was een kans die ik niet wilde laten lopen.

    Op naar LA!

    Begin mei 2005 reisde ik met het Playlogic team af naar Californië. Dat team bestond uit een groot deel van het Amsterdamse publishing team en een aantal developers uit Breda. Op onze stand — die vlak naast die van Sony stond — toonden we third party games, maar ook Wizard of Funk van de Playlogic Game Factory in Breda (klik hier voor een gameplay video).

    Beeld links: Wizard of Funk op de Playlogic E3 stand

    Drie dagen lang werd ik omringd door de nieuwste games, de nieuwste hardware en beroemdheden. Daarnaast spendeerde ik veel meer tijd met mijn collega’s, waardoor ik een betere band met hen kreeg. Na mijn terugkeer in Nederland besloot ik het nog een tijdje aan te zien bij Playlogic.

    In 2006 was ik nog meer betrokken bij het realiseren van de Playlogic stand. En hoewel de E3 ervaring niet langer nieuw voor me was, was de magie er voor mij nog steeds. Het was het jaar dat de Wii werd geïntroduceerd. Vanaf mijn plekje achter de Playlogic balie zag ik honderden mensen een rij vormen rond de PlayStation stand.

    Het begin van het einde

    Na de 2006 show besloten EA, Sony, Microsoft en Nintendo dat E3 niet in dezelfde vorm kon blijven voortbestaan. De budgetten liepen gigantisch op (in de miljoenen) en er wisten steeds meer consumenten een kaartje te bemachtigen. Dat maakte het lastiger voor bedrijven om het beoogde publiek te bereiken: pers en de detailhandel. Op dat moment was detailhandel nog het belangrijkste kanaal om je games te verkopen, en E3 dé beurs waar retailers bepaalden wat er met kerst in de schappen zou liggen.

    Voor de 2007-editie verhuisde de ESA, de organisatie achter E3, de show naar een veel kleinere locatie in Santa Monica en beperkten ze het publiek echt tot pers en retail. In hetzelfde jaar verliet ik Playlogic voor de NLGD en richtten Eric Bartelson (mijn oud collega bij Playlogic) en Matthijs Dierckx Control Magazine op (waar ik ook vrij snel als freelancer bij betrokken raakte).

    Meegaan met je tijd

    Je zou verwachten dat de ESA, de organisatie achter E3, naar aanleiding van de ontwikkelingen in 2007 eens goed naar de toekomst van de industrie en hun evenement hadden gekeken. Maar helaas deden ze dat niet. Uiteindelijk was de pandemie de nekslag; na nog wat laatste pogingen om het tij te keren is het doek nu echt gevallen.

    Zonder E3 had ik waarschijnlijk Playlogic verruild voor een werkgever buiten de game-industrie. Dan waren Eric en ik elkaar uit het oog verloren. En dan was ik er ook niet geweest om Control voort te zetten op het moment dat hij en Matthijs wilden stoppen. Daarom zal E3 voor mij altijd speciaal blijven. Het is een belangrijke reden voor waar en wat ik op dit moment ben.

    GDC2024

    USE CODE 10off-control-GDC2024 TO GET 10%OFF FOR GDC ALL ACCESS, CORE AND SUMMITS PASSESspot_img

    Nieuwsbrief

    OP VRIJDAGMIDDAG KORT NIEUWS EN EEN WEEKOVERZICHT IN JE INBOX. KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM JE AAN TE MELDENspot_img

    Nieuws en tips

    KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM TIPS EN NIEUWS MET CONTROL TE DELENspot_img