More

    Nic van ’t Schip geeft praktische tips voor een betere pitch

    Nic van ’t Schip is Head of Game Evaluation by My.games. Op Indigo gaf hij praktische tips voor een betere pitch.

    Van ’t Schip en zijn team hebben de afgelopen 12 maanden 400 pitches geëvalueerd. En dat zijn slechts de voorstellen die de evaluatieronde haalden, want het aantal ontvangen pitches was flink hoger. Na het beoordelen van projecten schrijft het team een samenvatting van één pagina, met een advies. Deze voorstellen gaan vervolgens naar de interne portfolio board die bepaalt welke voorstellen de volgende ronde halen.

    Deelbare pitch

    Dit proces brengt Van ’t Schip gelijk bij zijn eerste tip: weet aan wie je pitcht en zorg ervoor dat je pitch-document ook werkt zonder een presentatie. De persoon aan wie je je game pitcht is over het algemeen slechts een eerste contact. Iemand die interessante games vervolgens deelt met collega’s. Daarom is het belangrijk dat het pitch-document de boodschap ook goed overbrengt zonder een persoonlijke toelichting.

    Duidelijk concept

    Een duidelijk game concept is ook erg belangrijk voor een goede pitch. Ben je er zelf nog niet helemaal over uit, dan ben je nog niet klaar om je game te pitchen. Originaliteit is volgens Van ’t Schip niet belangrijk. Wanneer je je game het beste uit kan leggen aan de hand van bestaande concepten dan vindt hij dat geen probleem. “Je kan er ook gerust ook nog een eigen concept aan toevoegen”, aldus Van ’t Schip. “Als een pitch heel sterk is heb je een ook zonder prototype wellicht een kans, maar het is wel heel lastig. Je moet iets speelbaars hebben. Dat hoeft geen vertical slice te zijn niet, maar een prototype is wel handig.”

    Weet wie je publiek is

    Een game die voor iedereen is bestaat niet, dus weet voor wie je je game maakt. Wanneer je een game ontwikkelt die een sports game met resource game combineert, dan kan je niet zomaar die doelgroepen bij elkaar optellen. De combinatie van twee genres levert namelijk een heel ander soort game op. En je hoeft ook niet altijd voor de grootste genres te gaan. “Je kan beter een grote vis zijn in een kleinere vijver”, zegt Van ’t Schip.

    Zakelijk inzicht

    De meeste developers zoeken een uitgever, omdat het ze zelf aan de kennis ontbreekt om een game zelf uit te geven. Maar dat betekent niet dat je het zakelijke deel volledig links kan laten liggen. In je pitch moet je ook een planning opnemen en indicatie van wanneer je game uitkomt. Ook moeten je zakelijke basiszaken opnemen, dingen als overhead. “Je moet laten zien dat je begrijpt hoe je geld kan verdienen met je game.”

    Eerlijk duur het langst

    Om je game te verkopen moet je ‘m aanprijzen, maar blijf daarin wel realistisch. “Niet beloven dat je iets in vier maanden voor elkaar krijgt als je weet dat je daar eigenlijk zes maanden voor nodig hebt. Je kan beter zeggen dat iets langer duurt en dan sneller leveren. Eerlijk duurt het langst. Als je realistisch bent duurt het misschien wat langer voor je een partner vindt, maar dan heb je waarschijnlijk wel een langere relaties”, aldus Van ’t Schip.

    Beeld: Dutch Game Garden/Max Mijs Brouwer

    GDC Discount

    Use code GDC25-CONTROL-10 to get 10% discount on select All Access, Core, or Summits passesspot_img

    Nieuwsbrief

    OP VRIJDAGMIDDAG KORT NIEUWS EN EEN WEEKOVERZICHT IN JE INBOX. KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM JE AAN TE MELDENspot_img

    Nieuws en tips

    KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM TIPS EN NIEUWS MET CONTROL TE DELENspot_img