Mike Diver (ex-Vice, mede-oprichter Waypoint) is Head of Content bij GAMINGbible, een van de grootste social media publishers gespecialiseerd in games. Op Develop Brighton deelde hij een schat aan social media tips. Een overzicht.
TikTok
- Lastig platform om mee te werken voor games, omdat korte IRL content het vaak het beste doet. Gameplay beelden leveren zelden kliks op.
- Voor het uitbreiden van je volgers is het belangrijk dat de esthetiek consistent is en dat je regelmatig nieuwe content plaatst.
- Hou met het maken van assets rekening met de verticale plaatsing.
- TikTok zijn snacks die mensen willen delen, en die over het algemene grappig zijn.
TikTok Do’s & Don’ts:
- Een effectieve Facebook video is meestal zo’n 3 minuten lang, maar de de eerste 5 tot 10 seconden moeten de aandacht van de scroller trekken. Deze opening geeft aan wat er komt, het teaset een verhaal en wekte interesse in het einde van de clip. Simpele titels en ondertiteling helpt de kijker om alles beter te kunnen volgen.
- Kortere content kan werken, maar dan geldt nog steeds dat de eerste 5 seconden de aandacht moet trekken.
- Des te meer gebruikers stoppen met scrollen om naar je video te kijken, des te groter de kans dat je video terecht komt in de aanbevolen video’s die Facebook featured.
Facebook Do’s & Don’ts:
- Video’s veranderen op Instagram. Op dit moment zien we kortere reels die lijken op Tik Tok content, maar gameplay content doet het op Instagram beter dan op Tik Tok.
- Carrousels van plaatjes of carousels met video’s doen het heel goed op Instagram. Het is tenslotte een platform om foto’s te delen, dus goede plaatjes werken. Je kan stilstaande plaatjes afwisselen met korte video’s.
- Meme-stijl content verandert snel, pak een trend in design mee wanneer je kan. Het tweet-over-Instagram format doet het nog steeds goed.
- Grappige content doet het ook prima. Wanneer je game humor heeft, dan doet dat het het over het algemeen goed bij het social media publiek.
Instagram Do’s en Don’ts:
- Voor Twitter geldt eigenlijk alles wat voor andere platforms ook geldt. Het is een soort kruispunt waar alle social samenkomen (in ieder geval, Instagram, Tik Tok en Facebook). Alles wat op die andere platforms werkt, werkt ook op Twitter.
- Net als Facebook heeft Twitter een wat volwassener publiek. Posts kunnen wat meer detail of diepte hebben.
- Op Twitter kan je plaatjes op een andere manier gebruiken, bijvoorbeeld twee plaatjes naast elkaar (in Twitter Ads heb je ook carousels).
- Twitter is een goed platform voor polls en om je publiek te vragen naar hun input / opinie / herinneringen.
- Over het algemeen kan je voor het maken van assets voor Twitter de regels voor andere social media platforms volgen.
Twitter Do’s en Don’ts:
Samenvatting
- Geen enkel social media platform is hetzelfde, hoewel Twitter soort van alles tegelijk is.
- Luister naar de experts. Wanneer je met een social media publisher werkt, of met een content creator, neem hun advies dan aan. Eis niet dat ze de content precies zo gebruiken zoals jij die aanlevert.
- Wees proactief en lever assets onder embargo aan. Soms neemt het aanpassen van materiaal wel een uur in beslag. Op social media draait alles om ‘vers’ zijn, en na een uur is content soms al te oud.
- Steun social media publisher werkt en content creators door de content die ze over jouw game maken te delen via je eigen socials.
- Doe je voordeel met de speciale tools die elk platform biedt: TikToks voice, Stories die naar Reels linken, Twitters layout voor plaatjes. Post nooit precies dezelfde content op verschillende platforms.
- Zorg dat je content aansluit bij bredere trends en evenementen die games ontstijgen. Denk niet alleen aan de E3, maar ook aan bijvoorbeeld Love Island, het WK, Wimbledon, de nieuwste hit op Netflix.
- Als je een clip gebruikt uit een langere video, zorg dan dat de clip ook als op zichzelf staande content werkt, maar nog steeds aansluit bij de video.
- Je content hoeft er niet uit te zien alsof het een godsvermogen heeft gekost om te maken, maar laat het er wel aantrekkelijk uitzien. Kleur doet het altijd goed.
- Luister naar je publiek, maar scheidt de opbouwende kritiek van de toxic feedback. Wanneer een platform je niet de engagement biedt die je verwacht, forceer de boel dan niet. Vertrouw altijd op de data.
- Maak het leuk. Als het jou aan het lachen maakt vinden anderen het waarschijnlijk ook grappig.
(Beeld: uit de presentatie van Mike Diver. Header image gaat over TikTok)