Control blikt terug met een aantal mensen en bedrijven voor wie 2022 een bijzonder jaar was. Pearl Abyss opende vorig jaar hun Europese hoofdkantoor Amstelveen. En dit jaar organiseerden ze van daaruit voor het eerst een live evenement voor hun Europese spelers.
We spraken Lybee Park, CEO Pearl Abyss Europe, en Director of Marketing & Public Relations, Rick van Beem.”Onze reeks wereldwijde evenementen zijn in het leven geroepen om het contact met onze community makkelijker te maken.”
De band met Nederland
De eerste link met ons land ontstond tien jaar geleden. Toen kwam Pearl Abyss als onderdeel van een Zuid-Koreaanse delegatie naar Game in the City. Ze hadden een demo bij zich van MMORPG Black Desert Online, een game die toen nog in development was. Bij de lancering was er een nieuwe ‘Dutch connection’. Van Beem was — toen nog als Head of PR & Marketing — vanuit Nederland mede-verantwoordelijk voor het uitrollen van de game in het Westen.
Creature creator
“Bij de voorbereiding van de Westerse lancering hebben we goed gekeken naar de sterke punten van Black Desert Online”, zegt Van Beem. “Er was online al enige aandacht voor onze character creator en we dachten dat dit een belangrijke hype zou kunnen zijn als we dit aan de bredere game-gemeenschap zouden geven. Black Desert Online’s character creator was en is nog steeds een van de beste en meest krachtige character customisation ervaringen, die je de tools biedt om jezelf of iemand anders tot in het kleinste detail na te maken.”
Het had wat voeten in de aarde om dat idee uit te voeren. “Ons team had het ongelooflijk druk met development van de game en het kostte nogal wat moeite om van de character creator een aparte client te maken voor promotionele doeleinden.
Het vooraf uitbrengen van de character creator was een gouden zet. Het resulteerde in vroege community-vorming en media-aandacht. Spelers maakten bijvoorbeeld beroemdheden tot in detail na. Door de pre-hype werden mensen nieuwsgierig naar het spel zelf. De creator was gelinkt aan onze pre-order pagina, wat resulteerde in gezonde verkopen. Het leuke was dat de developers een functie hadden toegevoegd waarmee spelers een code konden genereren waarmee ze hun personage bij de lancering in Black Desert Online kon importeren.”
Black Desert Online is shaping up to be a very good game. pic.twitter.com/4LedHoVclx
— [ᗑ] (@Miflett) February 9, 2016
Inmiddels heeft Black Desert 50 miljoen fans die spelen op PC, PlayStation 4 en 5, Xbox One en Series X|S en mobiel. De game heeft in totaal al meer dan 2 miljard dollar omgezet.
Europees HQ in Amstelveen
Vanuit het Europese hoofdkantoor in Amstelveen bedient Pearl Abyss sinds vorig jaar de EMEA markt. “We hebben Nederland gekozen omdat het in het hart van Europa ligt,” zegt CEO Park. “En met Schiphol als centraal knooppunt is het een handige plek om naar belangrijke markten als Duitsland, Frankrijk, Spanje en het Verenigd Koninkrijk te reizen.” Ook is het volgens Park een voordeel dat iedereen Engels spreekt, en ze vindt de kwaliteit van leven in Nederland goed. Er is echter een ding waar ze minder blij mee is. “Hoewel we dit jaar een behoorlijke zomer hadden, ben ik niet zo enthousiast over het weer in Nederland, vooral in de winter.”
Het werven van personeel loopt voorspoedig. “Nederland heeft een uitstekende infrastructuur, en door de centrale ligging is het relatief gemakkelijk om community managers en game masters in te huren voor de vele talen die wij bedienen”, zegt Park.
Het team in Amstelveen telt inmiddels 26 personen en er zijn plannen om dit aantal flink uit te breiden. “We hebben veel afdelingen zoals Live Operations, Community Management, Marketing en Customer Service, die niet alleen allemaal uitgebreid moeten worden om op te schalen voor Black Desert, Black Desert Console en Black Desert Mobile, maar ook om onze nieuwe IP’s uit te geven. We willen ons team tegen eind 2023 verdubbeld hebben.”
Direct contact met de community
We vragen Park wat het geheim is achter het succes van de Black Desert franchise. “Ik denk dat Black Desert Online een buitengewoon spel is, dat de harten van spelers wereldwijd heeft veroverd. Het is een MMORPG die de dingen anders doet en vele, unieke kenmerken heeft die je nergens anders vindt. En de game wordt nog steeds gezien als het best mooiste spel binnen het genre, en de voornoemde character creator kan zich nog steeds meten met elk ander spel.” Verder roemt ze de open wereld en alle activiteiten die er voor spelers van de game zijn, waardoor ze een band met elkaar opbouwen en die basis zijn voor een hechte community.
Pearl Abyss zoekt actief het gesprek met die community op. Zo organiseerde het team onlangs hun allereerste Voice of Adventurers Europe event in Kasteel de Haar bij Utrecht. “Wij staan het liefst in direct contact met onze fans. Onze reeks wereldwijde Voice of Adventurers-evenementen zijn speciaal in het leven geroepen om dit te makkelijker te maken. We hebben ook onze grotere Calpheon- en Heidel Balls-evenementen, die zowel live community event zijn als een live gestreamde showcase van alles wat Black Desert is. Tijdens deze evenementen doen we belangrijke aankondigingen van content, verzorgen we entertainment en hebben we contact met de gemeenschap. We zijn blij dat we nu ook weer evenementen op locatie kunnen organiseren nu COVID minder een probleem is.”
(Beeld bovenaan de pagine: Voice of Adventure Europe 2022)