Control blikt terug met een aantal mensen en bedrijven voor wie 2022 een bijzonder jaar was. Emily Jacometti, CEO van Flavour en mede-oprichter van HackShield, won dit jaar twee Dutch Game Awards. Een voor HackShield (Best Applied Game) en ze ging naar huis met de Inclusion Award. “Je schouders ophalen draagt niet bij aan een positieve verandering.”
Inclusie en diversiteit liggen wat Jacometti betreft aan de basis van game development. “We ontwikkelen als game-markt voor een zeer divers publiek. Zou het dan niet logisch zijn dat die brede diversiteit vertegenwoordigd word in de development teams en bedrijven? Als er meerdere mensen uit verschillende perspectieven meedenken worden producten daar alleen maar beter van.” Maar vanuit zakelijk oogpunt ziet ze eveneens voordelen. “Er zijn genoeg onderzoeken die laten zie dat als je een gemengd team hebt qua leeftijd, achtergrond, gender etc. dit de cultuur ten goede komt en zorgt voor betere bedrijfsresultaten. Je kans op overleven als beginnend bedrijf ligt ook hoger.”
Jacometti met de Inclusion Award (foto: Arno Landsbergen/Jamie Deckert)
Diversiteit is goed voor het team
De eerste stap die Jacometti nam ooit nam was het overtuigen van de mannen binnen haar eigen bedrijf. “Je bent eerst even misschien een eenzame roepende in de woestijn, maar als men van dichtbij ziet dat het bedrijf beter draait, de mensen blijer zijn en de games beter worden beoordeeld door de spelers, dan zien ze vanzelf dat diversiteit goed is voor het team.”
Met een paar ’token hires’ kom je er niet. “Pas als meer dan 30% van een team uit een minderheid bestaat merk je het blijvend in de cultuur”, zegt Jacometti. Maar waar begin je bij het vinden van kandidaten voor een divers team? “Ik denk streng zijn en bij je principes blijven. Komt een recruiter of een HR medewerker alleen maar met witte mannen die solliciteren? Terugsturen en afdwingen om verder te kijken.
We hebben echt superhelden werken bij Flavour, dus het liefst zoeken we mensen die via ons eigen team komen. Daarnaast zijn we zo transparant mogelijk. We werken met salarisschijven, en delen we open wat er op de bankrekening staat. Liefst werken we niet met recruiters, maar als we dat wel doen geven we ook aan dat we kijken naar kwaliteiten en potentie.”
Vroeg beginnen
Daarnaast moeten we eerder in het proces beter ons best doen. “Het helpt om mensen bij de opleiding al richting onze sector te sturen en daar te zoeken naar veel verschillende studenten. En zelfs al vroeger dan dat. Ga praten op middelbare scholen. Laat VHTO, FEM-IT van de HVA of Codam met een klas een dag kijken op je werkvloer. Hou open dagen. Stuur je medewerkers eens de klassen in en zet de voorbeelden die je in de organisatie hebt op een podium. Zij zijn het voorbeeld voor anderen, waardoor ze misschien op jonge leeftijd denken ‘Hey dat kan ik ook’. Het is een compliment als mensen terugkoppelen dat ze door mij zijn gaan denken over een keuze voor een gamedesign studie.”
HackShield
Voor het HackShield team is inclusie eveneens een belangrijk aandachtspunt. Ze willen de game daarom toegankelijk maken voor zoveel mogelijk spelers. “Een goed spel heeft een winkans voor iedereen. Zo zou het in de maatschappij ook moeten zijn. Het internet biedt prachtige kansen als we onze kinderen daar goed op voorbereiden. Dan is het juist belangrijk dat we iedereen toegang geven. Dat zou wat zijn, als we maar een klein deel van de groep op weten te leiden. Dan verhelpen we het probleem van digitale ongeletterdheid nog steeds niet.”
Het doel van HackShield een hele cyberveilige generatie, daarom bieden ze de game gratis en zonder winstoogmerk aan. Wanneer we Jacometti vragen hoe je development financiert als je geen geld verdient aan de spelers, schiet ze in de lach. “Welkom bij onze puzzel van de afgelopen jaren. Het is een ontzettende zoektocht geweest en uiteindelijk zijn we uitgekomen op een publiek private samenwerking.”
Voor het bereiken van spelers zoeken ze eveneens de samenwerking. “We werken met zoveel mogelijk partners samen, publiek en privaat om te zorgen dat HackShield in de klas kan worden gespeeld. Daarnaast experimenteren we met wijkteams om te ondervinden wat er nodig is om te zorgen dat alle kinderen zich aangesproken voelen en de game leuk vinden. En als laatste proberen we natuurlijk HackShield in heel de wereld toegankelijk te maken voor alle kinderen.”
Bedrijven die het goed doen een podium geven
Ook in haar rol als bestuurder van de Dutch Games Association is diversiteit een aandachtspunt voor Jacometti. Zo werkt ze aan een code of conduct. “Dat is heel simpel een basis voor hoe we met elkaar omgaan. Daarnaast kijken we naar het openen van meldpunt, voor als het ergens toch niet goed gaat.”
Maar er valt meer winst te behalen. “Het viel me bij de ronde tafel van de DGA op dat de mensen die aanwezig waren bij het thema diversiteit juist de mensen waren die er in de praktijk last van ondervonden. Diversiteit kan niet alleen vanuit de mensen komen die in de minderheid zijn. Het is denk ik de taak van de DGA om alle organisaties vanuit de top mee te nemen om diversiteit in hun organisaties te implementeren.
En een DGA kan de bedrijven die het al heel goed doen op een podium, zodat we kennis uitwisselen. Het hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn. Maar het is wel belangrijk dat we allemaal ons steentje bijdragen. Je schouders ophalen en denken ‘het is nou eenmaal zo’ draagt niet echt bij aan een positieve verandering, soms moet je het zelf doen.”
Tijdens de uitreiking van de Best Applied Award onderstreepte Gwen Kampen waarom het terecht is dat Jacometti de Inclusion Award heeft ontvangen. Dit vond plaats vóór Kampen wist wie de winnaar was. Klik op de video hieronder om het moment terug te kijken.