Horizon Forbidden West van Guerrilla wist tijdens de uitreiking van de Dutch Game Awards alle vier de nominaties te verzilveren. Voor Control had de avond een speciaal randje, want Alessandra van Otterlo ging naar huis met de Career Achievement Award.
Best Game, Best Art, Best Audio en Best Technology
Horizon Forbidden West ging er vandoor met de awards voor Best Game, Best Art, Best Audio en Best Technology. “We glimmen van trots dat deze console-hit en dit meesterwerk in hartje Amsterdam is ontwikkeld! Horizon Forbidden West is van wereldklasse waarbij niets aan het toeval is overgelaten. Zo zorgt de art voor een meeslepende ervaring, behoort de audio tot het hoogste level van de wereldwijde industrie en zet de game een nieuwe benchmark op het gebied van AAA-technologieën. Kortom, deze game zet Nederland op de kaart van de wereldwijde game-industrie en ver daarbuiten in de bredere media”, aldus de jury.
Best Innovation
Stacklands van Sokpop ging er vandoor met de award voor Best Innovation. Het juryrapport roemt de slimme implementatie van het progressiesysteem en de non-lineaire story building. “De echte innovatie van Stacklands is het slimme gebruik van makkelijke mechanieken om uitdagende en bevredigende puzzels te maken die je doen verlangen naar meer. Verwacht binnenkort dus games die geïnspireerd zijn door Stacklands.”
Best Game Design
Best Game Design ging naar We Were Here Forever van Total Mayhem Games. De jury was zeer te spreken over het slimme ontwerp van de puzzels. “Hoewel sommige puzzels met een tijdsdruk frustrerend kunnen zijn, is dit perfect in evenwicht door het lonende gevoel van overwinning wanneer een puzzel is opgelost. Samenwerking staat centraal en zelfs als je dit spel speelt met een volslagen vreemde, dan schept het nog steeds een band en is er een sprankje vreugde wanneer je herenigd wordt met je mede-avonturier.”
Best Debut Game
Roost Games leverde met Cat Cafe Manager de Best Debut Game af. “De schattigheid en de personages bouwen voort op het spelontwerp en de mechanieken. Deze balans creëert een ‘cat-tastic’ en meeslepende game ervaring.”
Best Student Award
HKU-studententeam Studio Mantasaur mocht met de Best Student Award naar huis. Hun game All Hands on Deck won de award vanwege de frisse blik op lokale coöperatieve gameplay. De juryleden genoot van de eenvoudige, ontspannende puzzels en de goede dosis humor binnen een gepolijste gameplay ervaring. “Het voelt alsof de game is gemaakt door ontwikkelaars met veel ervaring, ruimschoots boven verwachting als je kijkt naar hun jonge leeftijd!”
Best Applied Game
De award voor Best Applied Game was voor Hackshield in de klas van HackShield Future Cyber Heroes. “Hackshield dealt met relevante en actuele uitdagingen in onze samenleving. De game biedt een rijke wereld volop quests en verschillende thema’s. Bovendien is het goed geïmplementeerd in de onderwijsomgeving en heeft een hoge productiewaarde!”
Naast games werden er tijden de awardshow ook studio’s en personen in het zonnetje gezet die volgens de Special Awards jury belangrijk zijn voor de Nederlandse game-industrie.
Inclusion Award
Flavour CEO en co-founder Emily Jacometti mocht dit jaar het de Inclusion Award in ontvangst nemen. Uit het juryrapport: “In de afgelopen jaren heeft Emily Flavour echt geholpen om het goede voorbeeld te geven als het gaat om inclusiviteit en wervingsbeleid. Ze is daarnaast betrokken bij verschillende initiatieven zoals FemIT van de HvA, Women in Tech en als adviseur van de HKU. Ook als bestuurslid van de DGA zet Emily haar beste beentje voor om een gedragscode te ontwikkelen voor de Nederlandse game-industrie. Elke mogelijkheid en kans om de industrie open te stellen voor meer diversiteit wordt door haar gegrepen!”
Awesome Achievement Award
De Awesome Achievement Award ging naar Sokpop Collective. “Sokpop heeft een eigen kijk op hoe de game-business werkt. De bedrijfsstructuur is eerder een collectief dan een studio waar het succes van een game terugvloeit naar het ondersteunen van nieuw creatief werk. Hun patreon-model is een hoogst ongebruikelijk businessmodel, maar de community-ondersteuning die ze daardoor ontvangen dient als bewijs dat dit een succesvol pad is. We kijken met z’n allen uit naar de komende maanden met nieuwe Sokpop-games”, aldus de jury.
Best Studio Award
Het Rotterdamse Codeglue won de Best Studio Award. “Eigenaren Peter en Maurice hebben enorm hun best gedaan tijdens de Covid-periode om hun personeel veilig, gezond en gemotiveerd te houden. We citeren hun personeel: “Werken bij Codeglue voelt alsof je bij familie bent. Peter en Maurice proberen altijd manieren te vinden om het werken bij Codeglue nog leuker te maken. Ze willen niet alleen dat medewerkers slagen in de studio, ze willen dat medewerkers slagen op elk gebied van hun leven en in het algemeen gelukkig en gezond zijn.””
Career Achievement Award
De Career Achievement Award ging naar Controls eigen Alessandra van Otterlo. De jury legt uit waarom: “Deze award is een erkenning van ALLES dat Alessandra heeft gedaan voor de Nederlandse game-industrie… Tot nu toe! Ze houdt de hele Nederlandse industrie op de hoogte via Control Online en Gamejobs en organiseert talloze evenementen zoals Control Conference (Dutch Game Day nu), de European Game Showcase, de Student GDC-beurs, de Amsterdam Game Borrel en in het verleden ook het Holland Paviljoen en Festival of Games. Daarnaast verricht ze talloze vrijwilligerstaken. Ze is adviseur bij verschillende conferenties en heeft meerdere mensen begeleid en geholpen om hun game-carrière te starten. Ze brengt je in contact met relevante mensen uit de industrie – gevraagd en ongevraagd – en staat, als vertegenwoordiger van diversiteit, altijd klaar om de stem van de minderheid te vertegenwoordigen. Alessandra, you rock!”
Het overzicht van alle Game Awards winnaars:
- Best Game: Horizon: Forbidden West – Guerrilla
- Best Art: Horizon: Forbidden West – Guerrilla
- Best Audio: Horizon: Forbidden West – Guerrilla
- Best Innovation: Stacklands – Sokpop Collective
- Best Technology: Horizon: Forbidden West – Guerrilla
- Best Game Design: We Were Here Forever – Total Mayhem Games
- Best Applied Game: Hackshield in de klas – HackShield Future Cyber Heroes
- Best Debut Game: Cat Cafe Manager – Roost Games
- Best Student Game: All Hands on Deck – Studio Mantasaur (HKU)
De winnaars van de Special Awards op een rijtje:
- Best Studio: Codeglue
- Inclusion Award: Emily Jacometti
- Awesome Achievement: Sokpop Collective
- Career Achievement: Alessandra van Otterlo
Klik hieronder om de awardshow terug te kijken.