Gearbox Publishing heeft sinds kort het Europees hoofdkantoor in Amsterdam. Voor general manager Jean-Paul Hardy is de keuze voor Nederland niet vreemd: “We hebben immers zo ontzettend veel te bieden.”
Een fysieke locatie in Europa was al een tijdje een wens van Gearbox. De overname van Perfect World Entertainment door Embracer bood een concrete kans. “Gearbox Publishing was al langer bezig met een overstap naar Europa om daar de activiteiten uit te breiden. Na de overname van Perfect World Entertainment door ons moederbedrijf Embracer kwam dit in een stroomversnelling. Het bestaande team van Perfect World in Amsterdam werd opgenomen in Gearbox Publishing en zodoende is het Europese kantoor sinds februari een feit”, legt Hardy uit.
Europa regeren vanuit Nederland
Vanuit het Amsterdamse kantoor wordt alles wat met de Europese PR en marketing te maken heeft geregeld. “Nu Gearbox Publishing de oversteek heeft gemaakt, gaan we onze werkzaamheden in Europa fors uitbreiden. Dat betekent meer marketing, PR, social en community inspanningen voor de producten die Gearbox uitgeeft”, aldus Hardy.
Voordat het echte werk kan beginnen moeten er wat praktische zaken geregeld worden. “De eerste prioriteit is om het huidige team in Amsterdam te integreren binnen het grotere geheel, zodat iedereen snel op elkaar is ingewerkt en we samen geweldige dingen kunnen doen. We zijn ook druk op zoek naar een nieuwe plek voor ons kantoor, zodat we weer een plek hebben waar iedereen zich thuis kan voelen na de moeilijke tijden van Corona.”
Naast integratie zijn er plannen voor groei van Gearbox Publishing Europe. “Het uitbreiden van de marketing en comms een duidelijke focus. Daarvoor is vanzelfsprekend een organisatie nodig en we bouwen de komende tijd een geweldig team om dit te doen. Maar dat niet alleen, het is ook de bedoeling dat al bestaande afdelingen zoals localisation en customer support een impuls krijgen.”
Het feit dat Perfect World (dat veelal werkt aan Games as a Service titels) en Gearbox (dat meer ervaring heeft met one off premium games) verschillend zijn ziet Hardy niet als extra uitdaging. “Dit betekent dat we nu nog meer kennis van verschillende disciplines in huis hebben. Daar plukken de mensen die van onze games houden op termijn de vruchten van.”
Heel misschien ooit ook een studio?
Of Gearbox ooit games gaan ontwikkelen in Amsterdam durft Hardy nog niet te zeggen. “Het gaat nu nog enkel om de publishingtak van Gearbox. Voor zowel games die we zelf ontwikkelen als games die we uitgeven namens andere partijen. Of daar op den duur ook development bij komt is vooralsnog koffiedik kijken. Maar als ik iets heb geleerd tijdens mijn tijd in deze industrie is dat dingen snel kunnen veranderen.”
Hardy hoop dat de trend van bedrijven die zich in ons land vestigen voortzet: “Ik ben enorm blij dat opnieuw een game-bedrijf voor Nederland heeft gekozen”, zegt hij. “Laat dit opnieuw een impuls zijn voor de lokale industrie en dat meer game-gerelateerde bedrijven naar ons land komen.”
Kom maar op met die pitches
Nederlandse of Belgische developers die hun game willen pitchen bij Gearbox Publishing kunnen ook in Amsterdam aankloppen. “Voorlopig kunnen ze hiervoor bij mij terecht”, zegt Hardy. “Ik breng ze dan in contact met de juiste personen.” Pitches mogen naar dit email-adres.
Beeld: Borderlands 3. Een game die Gearbox Software heeft ontwikkeld, maar die door 2K wordt uitgegeven.