Non-fungible tokens, ook bekend als NFT, bestaan al even, maar de discussie over het onderwerp is de afgelopen tijd flink opgelaaid. Ook in Nederland wordt er aan blockchain/NFT games gewerkt. Control vroeg een aantal Nederlandse game-bedrijven naar hun inzichten.
Jurriaan van Teunenbroek, vice president games & content bij Azerion ziet twee belangrijke aspecten die interesse in NFT’s wekken. “Ze vertegenwoordigen digital ownership, naarmate ons leven steeds meer online afspeelt is dit een belangrijke stap naar de toekomst. Het is momenteel ook een laag op cryptos waar mensen serieus hun cryptos aan kunnen uitgeven en er iets potentieel waardevol en bruikbaar voor terug kunnen krijgen. Daarnaast is er ook een sterke FOMO [fear of missing out] in een markt die 24/7 actief is.”
Digital ownership
Dat digitale eigendom ziet Van Teunenbroek als een van de voordelen van NFT’s. “Daar begint het, maar dit gaat uiteindelijk veel verder. Een kunstenaar die voor altijd royalties krijgt bij doorverkoop. Gebruikers die geld kunnen verdienen aan hun werk.
Naarmate mensen steeds meer online actief zijn is de behoefte om je bezit te tonen in de digitale wereld steeds groter, of je nou een schilderij bezit in real life, of een digitaal schilderij aan je muur hangt in je digitale villa, dit gaat steeds relevanter worden. Mensen dragen nu al een Apple watch met hun NFT erop die meer waard is dan een Rolex.”
Maar hij ziet meer kansen, ook voor games. “Voor game-bedrijven valt er de komende maanden en jaren veel geld te verdienen op een manier die ook waarde creëert voor de gebruikers. Naarmate er meer meer mensen, platformen en exchanges bij komen is het een markt die extreem snel kan groeien.
Er wordt steeds serieuzer gekeken naar wat je kunt doen met je digital ownership als je deze eenmaal hebt. Gaming kan veel toevoegen aan de bruikbaarheid, de utility, van de NFT’s. Maar ook voor merken wordt het steeds relevanter. Bijvoorbeeld grote kledingmerken die zich verbinden aan een NFT-collectie waardoor de eigenaar exclusieve kleding krijgt. Een echt restaurant waar je enkel toegang toegang tot krijgt als je een specifieke NFT bezit.
Daarnaast is onderdeel zijn van de community zeer krachtig. Bij sommige collecties spreken eigenaren veel met elkaar, of het nou een bekende rapper is of de buschauffeur van de hoek. Ze hebben een gemeenschappelijke deler die als nooit tevoren mensen met elkaar in contact brengt en verbindt. En zeker gaming is een ultieme vorm van een community.”
Geldwolven
Van Teunenbroek is niet blind voor de uitdagingen. “Het is nog een onontdekte markt, op juridisch vlak, op financieel vlak, maar ook voor overheden. Veel dingen die nu gemaakt en geleverd worden zijn niet altijd in overeenstemming met de wetgeving. Denk aan casino’s, anti-witwassen, etc. Veel kleine partijen opereren nog onder de radar en komen er momenteel ‘mee weg’. Veel grotere partijen steken veel tijd en geld in het goed regelen van het uitbrengen van NFT’s omdat er veel valt te halen. Een steeds grotere groep interesseert zich in de markt. We staan echt nog aan het begin. Zoals ze zeggen: ‘We are still early’
Binnen gaming zie ik het zeker niet altijd goed gaan. Er zijn al tal van voorbeelden van een cash grab. De NFT’s worden uitgebracht en de personen die ze uitbrengen verdwijnen als sneeuw voor de zon, met het geld. Ook heeft bijna elke collectie een road map waar gaming op staat. Het is echter een illusie, dat de meeste collecties daadwerkelijk goede games kunnen maken. We moeten zoeken naar een balans tussen een game economie en een NFT-economie. Hoe beter en realistischer deze op elkaar kan worden afgestemd, hoe beter het voor de gebruiker is.”
Habbo Avatars en NFT-team
Azerion heeft zelf de eerste teen in het NFT-bad gestoken. “Habbo is een van de projecten. Na de succesvolle drop van 11.600 Habbo Avatars zijn we het NFT-team flink aan het opschalen. Die zijn bezig met het uitbreiden van de utility van de Habbo NFT’s. Deze zijn inmiddels al bruikbaar in de game. En er zijn al NFT Furni’s [meubels] gedropt bij de eigenaren van de Habbo Avatars. Steeds meer Habbo Avatar eigenaren weten hun weg naar de game te vinden.
Wanneer we hem vragen of hij NFT’s wel geschikt acht voor de jeugdige spelers van Habbo wijst hij ons terecht. “De game is al 20 jaar oud en de spelers zijn ook geen kinderen meer. NFT’s zijn gericht op 18+ en in Habbo is het overgrote deel boven die leeftijd.”
Maar Azerions interesse voor NFT’s is breder. “En dit jaar zijn we nog van plan een hele andere collectie te lanceren die niet gerelateerd is aan Habbo, maar bijvoorbeeld aan sport. En ook voor onze andere game titels zijn we aan het kijken wat de toepasbaarheid van de NFTs kunnen zijn”, aldus Van Teunenbroek.
Habbo heeft sinds oktober vorig jaar een NFT Twitter account.
Beeld boven het artikel: de Habbo avatars