Non-fungible tokens, ook bekend als NFT’s, bestaan al even, maar de discussie over het onderwerp is de afgelopen tijd flink opgelaaid. Ook in Nederland wordt er aan blockchain/NFT games gewerkt. Control vroeg een aantal Nederlandse game-bedrijven naar hun inzichten.
Ook bij developer en publisher van casual games, GameHouse, zijn NFT’s onderwerp van gesprek. “Ze zijn nu echt in opkomst en er zijn veel bedrijven binnen en buiten games die op de ‘bandwagon’ springen omdat er heel veel mogelijkheden zijn,” zegt Iris Kroonstuiver, head of people & culture bij GameHouse. “Niet alleen voor bedrijven, ook voor personen. Er is nu universele toegang voor gebruikers, waardoor personen gelijke kansen hebben om geld te verdienen met hun digitale artwork. We zien ook grotere merken die zich heel voorzichtig op de NFT-markt wagen.”
Past bij nieuwe generatie gamers
Kroonstuiver ziet dat NFT’s goed aansluiten bij het veranderende game-landschap. “Voor de nieuwe generatie gamers is het al normaal om cryptocurrency te hebben en om geld uit te geven in games. Dat zal in de loop der tijd alleen maar meer worden. NFT’s kunnen spelers geweldige nieuwe mogelijkheden bieden om hun game-ervaring te verbeteren, maar ze er ook aan te laten bijdragen. De eerste bedrijven die instappen, hebben een voordeel ten opzichte van de anderen die misschien later instappen. We weten er echter nog te weinig over.”
Regelgeving en massa
Een van de onzekere aspecten is regelgeving. “Het is nog onduidelijk hoe overheden met NFT’s omgaan en of en hoe je er belasting over moet betalen, want dat is nogal lastig. Daarnaast heeft NFT alleen waarde als meer mensen erin geïnteresseerd zijn, net als echte kunst. In die zin zijn NFT’s een sociale constructie en er moeten voldoende mensen interesse hebben om het te laten werken. Dat is ook het risico, want NFT’s krijgen meer waarde als er een gedecentraliseerde manier is om ze binnen verschillende games te gebruiken. Het vereist een Facebook/Meta niveau van publiek om dat voor elkaar te krijgen.”
Naast die implementatie risico’s zie Kroonstuiver ook andere potentiële nadelen. “Wanneer een game offline wordt gehaald verlies je mogelijk je NFT’s. Dat kan leiden tot negatieve publiciteit voor de games of bedrijven. En geen enkel bedrijf wil negatieve PR. Als algemeen risico ziet ze de negatieve impact die NFT’s op het klimaat hebben. Hoewel er steeds meer initiatieven komen om dit te voorkomen, wil je als bedrijf wel de juiste beslissingen nemen om de juiste redenen.”
Eerst meer duidelijkheid
Hoewel GameHouse games zich waarschijnlijk prima lenen voor het implementeren van NFT’s, ze zijn er zelf nog niet actief mee bezig. “Binnen het bedrijf is men zeer geïnteresseerd, maar er is ook veel discussie gaande. We letten wel goed op wat er gebeurt met betrekking tot NFT’s, cryptocurrency en pay to earn. We moeten oppassen dat we er niet te laat in stappen, maar we willen en moeten ook eerst meer te weten komen over de mogelijkheden, kansen en risico’s.”
Beeld en trailer: Delicious World, een van de games in de succesvolle Emily-serie