Control blikt terug met een aantal mensen voor wie 2021 een bijzonder jaar was. Na een paar jaar afwezigheid waren dit jaar de Dutch Game Awards weer terug. Martine Spaans, eigenaar van mobile publisher Tamalaki leidde het project. “Als je wilt dat er iets gebeurt, dan moet je het zelf doen.”
De betrokkenheid van Spaans is deels te danken aan de pandemie. “Door de Corona crisis had ik wat meer tijd over. Daarvoor reisde ik minstens 10 keer per jaar naar internationale beurzen, en daarnaast reis ik veel voor mijn plezier. Toen dat wegviel, ben ik wat meer aansluiting bij de Nederlandse games industrie gaan zoeken.”
Door die aansluiting bij de lokale industrie haakte ze aan bij het organisatieteam. “Ergens in februari kwam er een oproepje op de Slack Industry groep vanuit de DGA om de Game Awards terug te brengen. Ik vond het jammer toen de Awards na 2017 wegvielen en ik heb wel vaker meegemaakt hoe gewaardeerde initiatieven een stille dood sterven omdat niemand het oppakt. Als je wilt dat er iets gebeurt, dan moet je het zelf doen. Dus ik heb me als vrijwilliger aangemeld.”
Van vrijwilliger naar projectmanager
“Al snel werd duidelijk dat er een projectmanager nodig was om onze task force aan te sturen. Binnen onze groep vrijwilligers bleek al gauw dat er weinig anderen zichzelf in die positie zagen. Ik ben wel een beetje een ‘regeltante’ dus die schoen paste ik wel.”
Vervolgens was het uitzoeken wat er allemaal komt kijken bij het organiseren van een landelijke award. “In grote lijnen is het simpel. Je maakt een website, doet een aankondiging, zet de submissions open, werft sponsors, zoekt een jury bij elkaar en regelt de kaartverkoop,” zegt Spaans.
Maar die grote lijnen zijn slechts het begin. “Dan komen alle details…,” vervolgt ze. “Hoeveel mailings en social media posts doe je in een week? Hoeveel seconden beeldmateriaal laat je per game zien tijdens de ceremonie? Wat zijn de gedragsregels voor het online networking event? Het lijken kleine vragen, maar in de praktijk zijn ze allemaal belangrijk voor het succes van het evenement.”
Nieuwe wielen
Daarnaast betekende een nieuwe organisatie ook het heroverwegen van verschillende aspecten. “We hebben bij deze doorstart van de Dutch Game Awards op veel vlakken opnieuw het wiel uitgevonden. Bijvoorbeeld de award categorieën, een nieuw logo, een nieuwe lokatie en partnership met Dutch Media Week om maar wat te noemen.”
En uiteraard maakte alle corona-maatregelen het allemaal extra spannend ” We kregen pas drie weken voor het evenement definitief groen licht om de zaal compleet uit te mogen verkopen. We hadden een plan B liggen om het gehele evenement online te hosten. Gelukkig was dit niet nodig.”
Trots op Nederland
Tamalaki brengt voornamelijk hidden object, match-3, time management en puzzel-games uit van niet-Nederlandse developers. Dus de kans dat de games van Spaans zelf ooit in aanmerking komt voor een Dutch Game Award is nihil. Ze legt uit waarom het voor haar toch belangrijk dat de Dutch Game Awards terug zijn: “Ik vind het leuk om met trots naar iets van Nederlandse bodem te kunnen wijzen.”
“We maken echt prachtige games hier, dat bewijst het rijtje winnaars en genomineerden dit jaar wel,” vervolgt Spaans. “Die verdienen meer aandacht, zowel nationaal als internationaal. Bovendien zijn de awards ook een kans om ons buiten de game-industrie te profileren. Ik denk dat veel Nederlanders geen idee hebben wat voor diversiteit er in Nederlandse games studios ontwikkeld wordt.”
Volgend jaar weer
Het was een flinke klus, maar Spaans steekt in 2022 graag weer de handen uit de mouwen voor de awards. “Volgend jaar doe ik het zeker weer,” zegt ze enthousiast. “We hebben veel geleerd dit jaar en dat gaan we zeker toepassen om de 2022 editie nog beter te maken.”
Een ding wat volgend jaar in ieder geval anders wordt is de periode waarin developers hun games kunnen indienen. “Ik had totaal onderschat hoeveel mensen er een paar weken tussenuit gaan in de zomer. Dit was niet alleen in ons vrijwilligersteam merkbaar, maar ook qua deadline voor de submissions. Daar gaan we dus in 2022 wel wat meer rekening mee houden.”
Midgame Fund
De Dutch Game Awards zijn niet het enige nationale initiatief waar Spaans bij betrokken is. Ze stapte al snel na de oprichting in als investeerder bij het Midgame Fund. En sinds enige tijd is ze ook actief betrokken bij de leiding van het fonds.
Beeld bovenaan de pagina: Spaans was ook co-presentator van de Dutch Game Awards show (foto: Arno Landsbergen)