Control blikt terug met een aantal mensen voor wie 2021 een bijzonder jaar was. Robin Ras is mede-oprichter van self-publishing developer Rusty Lake en sinds dit jaar ook van publishing label: Second Maze. “Met ons verleden in de publishing wereld en ons groeiende community zagen we een kans om developers en onze ervaring aan elkaar te verbinden.”
Rusty Lake boekt al een aantal jaar succes met hun gelijknamige games. Met publishing label: Second Maze gaan ze ook games van andere developers uitgeven.
Ras over de oprichting van Second Maze: “Naarmate het universum van Rusty Lake groter werd zagen we veel verzoeken uit de Rusty Lake community om soortgelijke games te spelen. Met ons verleden in de publishing wereld en ons groeiende community zagen we een kans om developers en onze ervaring aan elkaar te verbinden.
“Daarnaast geeft Second Maze ons de mogelijkheid om games te releasen die niet direct in het Rusty Lake universum passen. Dat kunnen dus games zijn van onszelf, zoals The White Door, van andere developers, zoals Mitoza, of een samenwerking, zoals Milo and the Magpies.”
Klein beginnen
De eerste Second Maze games zijn bewust kleinere projecten. “We hebben voor nu games uitgekozen die inderdaad wat kleiner zijn omdat we stap voor stap ons publishing tak en community voor Second Maze willen uitbouwen. Bij een game als Milo and the Magpies zijn we vanaf het begin actief betrokken geweest en dit was voor ons gelijk een mooi proces om te zien wat wel of niet werkt en te leren hoe we dit met grotere games – en teams- aan zouden kunnen pakken,” aldus Ras.
Het lage prijspunt van de Second Maze games vloeit ook voort uit de ervaring met Rusty Lake. Ras legt uit: “In het algemeen hebben we bij Rusty Lake de strategie om iets lager te zitten qua prijs. Voornamelijk omdat dit kan helpen met een boost aan downloads en vaak zijn de reviews ook wat vriendelijker.”
Gratis games trekken publiek
Het hielp in het begin van Rusty Lake ook bij het verzamelen van een achterban. “Zeker in het begin hebben we veel van de Rusty Lake games doelbewust gratis uitgegeven om een community te bouwen. Achteraf is dit de juiste strategie gebleken, maar dit heeft wel als tegeneffect dat we niet opeens een veel hogere prijs vragen als een game dezelfde kwaliteit of lengte heeft. Dat is ook de reden waarom The White Door iets lager geprijsd is.”
Mitoza is in samenspraak met developer Gal Mamalya als gratis game uitgebracht. “De oorspronkelijke versie kwam meer dan tien jaar geleden uit als gratis webgame in de browser, en wij waren toen al groot fan,” legt Ras uit.
“Toen bekend werd dat Flash definitief in de browser zou stoppen, hebben we een pitch naar Gal gestuurd om een remake van de game te maken en te publishen op mobile en PC. Hij reageerde zeer enthousiast op de pitch. Het sprak hem erg aan omdat er geen winstoogmerk aan ten grondslag lag. Onze winst zit hem vooral in dat game goed in ons portfolio past en het surrealistische van Mitoza sluit perfect aan bij onze huidige community.”
Het is echter niet gezegd dat alle Second Maze games gratis of super goedkoop blijven. “We zullen de prijs vooral bepalen aan de hand van de lengte en kwaliteit van het spel en wat de verwachtingen zijn van de community aan spelers die op de game zitten te wachten. Voor Second Maze zal dit in de toekomst erg per game – en team- verschillen.”
Meer handjes voor meer projecten
Op zich zijn Second Maze en Rustly Lake twee bedrijven die apart van elkaar bestaan. Maar helemaal los van elkaar staan ze nu nog niet. “We zijn nog steeds een klein team dus het kan vooral lastig zijn om de aandacht op de juiste manier te verdelen tussen de twee bedrijven, de lopende projecten en de aankomende releases. Op dit moment ligt onze focus voornamelijk bij de ontwikkeling van The Past Within, ons nieuwe Rusty Lake co-op game die we begin volgend jaar willen gaan uitbrengen. Ons doel is om op korte termijn ons team voor Second Maze uit te breiden om meer projecten tegelijk aan te kunnen.”
Voor het tekenen van nieuwe projecten is voor Second Maze met name de klik belangrijk. “We kijken vooral naar het team, het project en hoe deze twee bij Second Maze passen. Het moet als een ‘match’ voelen,” zegt Ras. “Milo and the Magpies zat in de conceptfase toen wij betrokken raakten, maar in de toekomst gaan we liever voor een game die al iets verder is dan dat. Met een helder concept en plan wat de game uiteindelijk moet worden. Qua timing stappen we graag in op het moment dat we deels nog inhoudelijk feedback kunnen geven en we het plan voor de community en release nog kunnen opzetten.”
Second Maze kan indien nodig projecten mee financieren. “We hebben geïnvesteerd in development van Mitoza en Milo and the Magpies. Hoeveel geld we investeren is maatwerk per project en team.
Plannen voor 2022
Op dit moment werkt Second Maze aan de mobile port van Milo and the Magpies, die op 26 januari uitkomt. Daarnaast scouten ze nieuwe games om uit te geven. Developers die hun game bij Second Maze willen pitchen kunnen een email, of een DM via Twitter of Instagram sturen. “Het hoeft niet de meest uitgebreide pitch te zijn om onze aandacht te trekken,” aldus Ras.
Samen met developer Thomas van den Berg (Kingdom) organiseert Second Maze in 2022 de Indie Showcase in Amsterdam.
Beeld bovenaan de pagina: Robin Ras, mede-oprichter van Rusty Lake en Second Maze