Non-fungible tokens, ook bekend als NFT’s, bestaan al even, maar de discussie over het onderwerp is de afgelopen tijd flink opgelaaid. Ook in Nederland wordt er aan blockchain/NFT games gewerkt. Control vroeg een aantal Nederlandse game-bedrijven naar hun inzichten.
Abstraction is druk met de ontwikkeling van een blockchain-game voor het Mythical Platform van Mythical Games. Ralph Egas, mede-oprichter en CEO van Abstraction ziet dus zeker kansen voor NFT’s. “De veiligheid is een voordeel. NFT’s zijn gegarandeerd uniek en je hebt geen broker nodig. Over het algemeen betekent dit decentralisatie. Machtsverhoudingen liggen anders en dit levert meer mogelijkheden op voor een progressieve ondernemers.”
Ook binnen games zie Egas kansen. “Play to earn levert wat mij betreft alleen maar voordelen op. In beginsel voor consumenten die willen creëren, crossmedia providers die willen verdienen, en uiteindelijk ook voor developers die aan hun gehele ecosysteem kunnen verdienen.”
Kwaliteit tijdelijk ondergeschoven kindje
Maar hij ziet de huidige hype wel als nadeel. “De eerste tijd gaan we te maken krijgen met schreeuwers die net als ooit met Free to Play prediken dat alles anders moet. Ondernemers volgen omdat ze bang zijn dat ze anders kansen missen, vaak onder druk van investeerders. En velen gaan nat omdat ze allemaal exact dezelfde kant op gaan. Het is dan juist de kunst om nieuwe technologie daar in te zetten waar het echt logisch is en meerwaarde biedt, zonder hetgeen dat we al weten kapot maken.”
Daar liggen volgens Egas binnen games ook de uitdagingen: “De eerste tijd komt het accent vaak te liggen op handel, marktwerking, economie en pas op de laatste plaats op designed & curated content en gewoon kwaliteit! Dit is onvermijdelijk, maar het waait na een tijdje weer over. De developers die dat echt snappen zullen niet alleen overleven maar ook een impact hebben.”
Mythical Game
De Mythical Platform game van Abstraction is al een tijdje in de maak. “Het is gebaseerd op technologie die we drie a vier jaar geleden begonnen te ontwikkelen op basis van een visie die ik had en nog heb over een nieuw type adventure game die gefocust is op het oplossen van problemen in plaats van het oplossen van scripted puzzels,” legt Egas uit.
“Om dit te prototypen zijn we meer dan drie maanden alleen maar bezig geweest om het zo natuurlijk mogelijk kappen van bomen te verfijnen. Iedereen die het zag vond het heel cool maar verklaarde ons ook voor gek. Zelfs collega’s bij Abstraction begonnen zich op een gegeven moment af te vragen of het niet eens tijd werd een game te gaan maken. En dat begreep ik heel goed,” zegt hij.
“Een paar maanden daarna sprak ik Pete Hawley [Chief Product Officer bij Mythical Games, red]. Ik liet hem filmpjes zien van het materiaal. Hij zei letterlijk ‘Dus je bent maanden bezig geweest om alleen dat te verfijnen? Dat is geweldig! Dat is het soort developer waar ik mee wil werken!’ Een jaar later belde hij me op en zijn we gaan samenwerken.”
Stoere dingen
Inmiddels is een prototype van de game af. “De game is gebaseerd op de eerder genoemde technologie en onze ervaring hiermee alsmede hun blockchain tech,” legt Egas uit. “Het is niet meer de adventure game waar we mee begonnen, maar iets anders dat eigenlijk alleen met onze technologie kan werken. Meer wil ik er op dit moment niet over kwijt. Maar ik kan wel zeggen dat we echt hele stoere dingen aan het doen zijn. Mythical heeft gelukkig diepe zakken waar we gebruik van kunnen maken, en we zijn natuurlijk gezegend met een partner die onze visie begrijpt.”
Beeld: Ralph Egas