More

    Belgische industrie in 2020: meer omzet met minder bedrijven

    De Vlaamse branche-organisatie FLEGA heeft de Belgische industrie-cijfers voor 2020 bekendgemaakt. Ten opzichte van 2019 zijn er zijn minder bedrijven en minder werkplekken, maar er is wel 17% meer omgezet.

    De mensen

    Er waren eind 2019 1.100 mensen werkzaam in de Belgische game-industrie. Eind 2020 was dat aantal gedaald naar 825. Deze daling kan te maken hebben met het feit dat er vanaf 2020 wat gewijzigd is in de opzet. Alleen werknemers van game studios, publishers, service providers en accelerator/incubators worden meegeteld. Er is hoop voor de werkgelegenheid: 47% van de bedrijven verwacht voor 2021 een toename in hun personeelsbestand.

     

    De bedrijven

    Mede door het beperken van de het soort organisatie dat wordt meegeteld is het totale aantal bedrijven aan het einde van 2020 ook lager. Het waren er 84, waar eind 2019 de telling nog op 95 uitkwam.

    Zes procent van die bedrijven is in het afgelopen jaar gevestigd. 46% bestaat meer dan een jaar, 26% is meer dan 5 jaar geleden opgericht, en 22% bestaat 10 jaar of langer.

    Er is één bedrijf dat meer dan 250 mensen in dienst heeft en één bedrijf dat tussen de 50 en 250 personen aan het werk houdt. Tien bedrijven hebben 11 tot 49 medewerkers. Maar net als in Nederland zijn er veel kleine bedrijven. Er zijn er 47 waar tussen de twee en tien mensen werkzaam zijn, en 25 bestaan uit slechts een persoon.

    Net als vorig jaar zijn de meeste bedrijven in Vlaanderen gevestigd: 60 (dat waren er in 2019 nog 82). Wallonië telt 17 bedrijven (in 2019 stond de teller op 19), en Brussel telt er 7 (ten opzichte van 13 in 2019)

    België telt 67 developers, 11 service providers, 5 accelerators/incubators en één uitgever.
    Met 76% is entertainment veruit de belangrijkste markt voor Belgische bedrijven. Het aantal bedrijven dat aan serious en applied games werkt daalde flink ten opzicht van 2019: van 22,6% naar 8,5%

    66% van de bedrijven werkt aan PC en Mac games, 58% procent ontwikkelt ook games voor console en 50% maakt ook titels voor mobiel (50%). VR, browser-games en streaming zijn met respectievelijk 19%, 11% en 4% minder populair.

    De omzet

    In vergelijking met 2019 ging de omzet met 17% omhoog: van €70 miljoen naar €82 miljoen. Een groot deel van dit bedrag kan worden toegerekend aan Larian Studios. Zij brachten in oktober 2020 Baldur’s Gate 3 uit (early access). Ze zijn volgens FLEGA echter niet de enige die hun omzet in 2020 zag groeien, en 60% van de bedrijven verwacht dat hun omzet in 2021 verder toeneemt.

    Tax Shelter

    David Verbruggen, general manager van FLEGA kijkt al met al tevreden terug op 2020. “Onze sector toont een ongelooflijke veerkracht tijdens de covid-pandemie, door het invoeren van degelijke thuiswerkprocedures en het realiseren van omzetgroei. We beleven een momentum dat ons naar nieuwe hoogten stuwt. Maar ons ecosysteem is nog steeds erg kwetsbaar en we blijven ver achter bij buurlanden als Frankrijk, Duitsland en het VK. Daarom kijken we uit naar een tax shelter en andere steunmaatregelen van de overheid. Maar we verwelkomen ook lokale uitgevers om zich te vestigen en particuliere investeerders om geld in onze sector te pompen.”

    Met een volwassen wordend ecosysteem is er volgens FLEGA toenemende behoefte aan structurele investeringen. “Om te blijven groeien en nog sterker te worden in het kielzog van toekomstige pandemie-golven is er meer geld nodig. Grotere investeringen kunnen een stabiele toekomst veiligstellen voor onze ontwikkelaars, zodat zij kunnen doen waar ze goed in zijn: videogame-ervaringen van wereldklasse creëren,” aldus de branche-organisatie.

    Het verslag en het volledige rapport zijn hier te vinden.

    Nieuwsbrief

    OP VRIJDAGMIDDAG KORT NIEUWS EN EEN WEEKOVERZICHT IN JE INBOX. KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM JE AAN TE MELDENspot_img

    Nieuws en tips

    KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM TIPS EN NIEUWS MET CONTROL TE DELENspot_img