More

    Midgame Fund investeert binnen 9 maanden €300.000

    In maart van dit jaar richtte Adriaan de Jongh het Midgame Fund op. Binnen negen maanden is er al zo’n €300.000 geïnvesteerd in drie projecten.

    Sinds de lancering heeft het Midgame Fund 14 pitches ontvangen. Drie daarvan wisten bij de investeerders voldoende interesse te wekken om de portemonnee te trekken. De gefinancierde games zijn (in volgorde van investering): een onaangekondigde game van Indiana-Jonas en Jasper OprelUnsung Warriors van Osarion en Mountaineer, en Octopus City Blues van Ghost in a Bottle. De totale investering in deze projecten bedraagt 3 ton, maar hoe dit geld over de drie games verdeeld is, maakt het fonds niet bekend.

    Geld en een netwerk

    De developers zijn niet alleen blij met de ontvangen financiële steun, ze zien ook de toegevoegde waarde van de kennis en ervaring die een investering van het Midgame Fund met zich meebrengt. “Met de financiering kunnen we de ontwikkeling van onze game flink verrijken. Daarnaast is het netwerk en de expertise van de investeerders minstens even waardevol,” zeggen Osarion en Mountaineer.

    Indiana-Jonas en Jasper Oprel zijn het daar mee eens: “Na veel lange gesprekken met publishers verscheen Midgame Fund met zulke goede voorwaarden dat we na ons eerste gesprek al wisten dat het de perfecte match was. We zijn ongelofelijk blij met de vrijheid en expertise die we krijgen van Midgame Fund.” En ook voor Ghost in a Bottle draait het zeker niet alleen om het geld: “Deze funding maakt het mogelijk dat wij ons met volle aandacht kunnen richten op het afmaken en vermarkten van Octopus City Blues. De expertise van de investeerders kan essentieel zijn om de game naar de eindstreep te trekken.”

    Elke investeerder bepaalt zelf of ze meedoen

    Waarom deze drie games wel, en de andere negen projecten geen geld krijgen niet is niet zomaar te zeggen. “Omdat elke investeerder zelf beoordeelt of hij of zij wil inleggen, en de gepitchte projecten behoorlijk van elkaar verschillen, kan ik niet exact zeggen waarom specifiek deze projecten zijn gefund,” legt De Jongh uit. Wel deelt het fonds dat het grafisch ontwerp, de aantoonbare interesse vanuit consumenten, of veelbelovende samenwerkingen een rol hebben gespeeld.

    Om de kansen voor een pitch te vergroten heeft De Jongh wel een aantal tips: “In de discussies tussen investeerders komen een paar dingen vaak terug. Een marketing plan dat verder gaat dan ‘een discord en social media’ is een pluspunt, evenals aantrekkelijke vormgeving, een leuke gameplay twist, of plannen om de game uit te brengen op meerdere platformen.”

    Van de industrie, voor de industrie

    Er doen in totaal 35 investeerders mee in het Midgame Fund. Met hun geld, kennis en netwerk willen ze bijdragen aan de groei van de Nederlandse game-industrie. Developers kunnen het hele jaar door hun pitches indienen bij het fonds. Per game kan er tussen de €10.000 en €150.000 worden aangevraagd. Oprichter Adriaan de Jongh leidt het fonds tegenwoordig samen met Martine Spaans. Spaans geeft zelf mobile games uit en is een van de investeerders.

    Nieuwsbrief

    OP VRIJDAGMIDDAG KORT NIEUWS EN EEN WEEKOVERZICHT IN JE INBOX. KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM JE AAN TE MELDENspot_img

    Nieuws en tips

    KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM TIPS EN NIEUWS MET CONTROL TE DELENspot_img