Haarlemse developer Gamious bestaat dit jaar 10 jaar. Vier jaar van dat bestaan werkte het team aan narrative adventure game Lake. De game is nu uit op PC en Xbox.
Lake speelt zich af in een fictief stadje in de Amerikaanse staat Oregon. Het is het jaar 1986; een tijd waarin het leven een stuk gemoedelijker verliep en mensen elkaar brieven stuurden in plaats van e-mails. Een tijd waarin postbodes een centrale rol speelden binnen een gemeenschap, en ze de mensen bij wie ze de post en pakketten bezorgden ook echt kenden.
Van software specialist naar postbode
Hoofdpersonage Meredith Weiss is een vrouw van begin 40 die werkt bij een softwarebedrijf. Ze verlaat haar drukke leven in de grote stad voor een tijdelijk verblijf in Providence Oaks, Oregon, waar ze opgroeide. Daar vervangt ze voor een periode van twee weken haar vader als plaatselijke postbode. Op haar bestelroute komt ze bekenden van vroeger tegen, maar ze leert ook de nieuwe bewoners van het stadje kennen.
De speler kruipt je in de huid van Meredith en bepaalt met welke bewoners ze een praatje maakt en wie ze links laat liggen. Hoe Meredith haar tijd buiten het werk besteedt is ook aan de speler. Ze kan een drankje doen met haar vrienden , haar buren helpen, of zich thuis afzonderen met een boek.
Wat kiest Meredith
Lake biedt een verhaal dat twee weken overspant, maar niet altijd hetzelfde verloopt. De speler bepaalt het verloop van Merediths leven gedurende de 14 dagen. Sluit ze vriendschappen, of vindt ze misschien zelfs de liefde in Providence Oaks? Hoe het verhaal eindigt ligt aan de keuzes van de speler. Zal Meredith terugkeren naar de grote stad of blijft ze in Oregon?
Voor Lake werden freelancers Dylan Nagel (in eerste instantie als project lead, later als game director) en artists Sonja van Vuure en Jonathan van Immerzeel aan het Gamious team toegevoegd. Lake is te koop via Steam, Epic Game Store en de Windows Store.