Een jaar na de Steam Early Access release is Cloud Gardens van Thomas van den Berg (Noio) af. Naast de release van de 1.0 versie voor PC en Mac is de game nu ook uit voor Xbox One en de Series X|S.
Cloud Gardens is een post-apocalyptische tuinier-sim met puzzelelementen. Het is aan de speler om vervallen stedelijke diorama’s te overwoekeren door de juiste zaden op de juiste plaats te planten. Met het teruggeven van afgedankte voorwerpen aan de natuur vormen ze de basis voor unieke nieuwe structuren.
In de campaign mode moet de speler de juiste balans vinden tussen ruïnes en natuur om zo elk object te laten verdwijnen onder vegetatie. Maar er is ook een sandbox mode waarin je naar hartelust kunt experimenteren. De mooiste creaties deel je via de photo mode.
Uit de kluiten gewassen
Voor de Kingdom-serie werkte Van den Berg jarenlang samen met een uitgever, maar Cloud Gardens geeft hij in eigen beheer uit. Dat was niet een bewuste keuze, maar iets dat zo is gegroeid (pun intended): “Omdat het lang duurde voordat het concept en de scope voor Cloud Gardens tot stand kwam, dacht ik niet met een uitgever te kunnen of willen werken. Het was heel laat toen de game een duidelijke ‘pitch’ had waarmee ik naar een publisher had kunnen gaan.
“Daarbij was het ook altijd de bedoeling dat het een klein spel zou worden en daarom minder aantrekkelijk zou zijn voor een uitgever. Het is min of meer ongemerkt uitgegroeid tot een game met 100 levels en 10-20 uur gameplay. Als laatste was er nog mijn motivatie om een keer écht alles zelf te doen.”
Waardering voor een uitgever
Nu Van den Berg er alleen voor stond werd de rol van een uitgever hem nog duidelijker. “Door alles een keer zelf te doen heb ik erg veel geleerd, maar ik weet nu ook nog beter te waarderen wat een uitgever allemaal doet. Ik denk dat de samenwerking tussen een uitgever en developer, beiden met andere sterke punten heel goed kan werken. Bijvoorbeeld: vlak na de launch ben je als developer misschien uitgeteld, en dat is het moment dat een uitgever in kan springen en beginnen aan community management etc.”
Voor een eventuele volgende game kiest hij toch weer voor een samenwerking. “Het is wel leuk om overal controle over te hebben, maar ik besef nu ook dat het prima is om bepaalde dingen uit handen te geven. Als er nog een volgende game komt ga ik zeker op zoek naar een leuke uitgever,” aldus Van den Berg.
Van den Berg ontwikkelde Cloud Gardens samen met Elijah Cauley, Amos Roddy en Tom Kitchen.
De game is te koop via Steam, Itch.io en de Microsoft Store. Op Steam betaal je €12,49 voor de game, op Itch.io en in de Microsoft Store betaal je iets meer, resp. $18 en €17,49.