Indie developer Adriaan de Jongh zoekt voor zijn games graag de samenwerking met anderen. Voor Wurdweb, werkte hij samen met Aran Koning van Sokpop.
Wurdweb is een soort Scrabble waarbij je niet zelf de woorden vormt. De worden je door de game aangereikt, je hoeft ze ‘alleen nog maar’ op de juiste plek op het bord te leggen. De game genereert door middel van een algoritme een eindeloze stroom aan puzzels. De speler kan uit verschillende speelwijzen kiezen. In Tangle moet moet hij of zij extra woorden oprapen om een totaal van 15 woorden te plaatsen. In Precise Mode moet de speler precies op het finish blokje uitkomen. En er zijn een Daily, Weekly en Monthly mode waarin de speler zo veel mogelijk woorden op het bord moet zien te leggen. Er kan gepuzzeld worden in het Nederlands, Engels, Frans, Duits, Italiaans, Spaans, Russisch, Portugees en Turks.
Te leuk voor Patreon
De game begon als experiment van Koning, die een algoritme schreef dat woorden verbindt. “Die webpagina met het woordverbindalgoritme had ik in januari 2016 gemaakt voor de #screensaverjam georganiseerd door Kitty [Calis, red.] en JW [Nijman, red.], maar nooit ingestuurd,” zegt Koning. “Het leek mij toen al leuk om er een game op te baseren, maar het prototype heb ik pas in juli 2019 gemaakt. Het idee was om voor de Patreon in een maand te proberen een game te ontwikkelen voor mobiel en PC. Toen ik het draaiend had op mobiel liet ik dat zien aan Adriaan.” Laatstgenoemde vond de game erg leuk, té leuk voor een kleine Patreon-game. Hij opperde een ander idee: “Breng de game samen met mij uit op Apple Arcade. Jij maakt de game, ik doe de rest.” Dat idee bleef een beetje liggen tot er zich op PAX East een kans voordeed. “Een van mijn Apple reps was daar op zoek naar nieuwe games,” zegt De Jongh “Een mooi gelukje. We pitchten de game, Apple was enthousiast, we tekenden een contract, en vervolgens waren we een jaar lang bezig met development.”
Meer werk dan gedacht
“Uiteindelijk hadden we veel meer werk aan de game dan we hadden gedacht,” vervolgt De Jongh. “Ik deed veel meer game design, UI, UX, en QA dan gepland, en het vertalen van de game was veel meer werk dan bij mij vorige games. Aran deed al het programmeerwerk, de in-game graphics, een groot deel van het game design en hij componeerde een muziek-track. We werkten samen met Tom van den Boogaart voor sound design, Julia Nolet hielp ons bij het samenstellen van de woordenlijsten voor de 20 verschillende thema’s, en Lisa Mantel van Katpatat maakte de icons.”
Nummer 1
Wurdweb is nu gratis te spelen voor mensen met een Apple Arcade abonnement en na de release schoot Wurdweb in de VS binnen no time naar de top van de Apple Arcade games.
De game heeft de 1.0 status heeft bereikt, maar klaar zijn Koning en De Jongh er nog niet mee. “We denken dat de meta-game beter kan, maar we hadden gewoonweg niet genoeg tijd voor een redesign. Binnen zes maanden komen er twee tot drie grote updates uit die de speelervaring verbeteren,” aldus De Jongh. Of de game op een later moment naar andere platforms komt is niet bekend.