Toen het Zwitserse Stray Fawn Studio begon hadden ze geen cent te makken. Mede-oprichter Philomena Schwab zocht daarom naar goedkope marketing mogelijkheden. Ze ontdekte cross promotion, en het werkt zo goed dat ze er mee doorgaat, ook nu er wél marketing budget is. In haar GDC talk deelt Schwab voorbeelden van cross promotions die Stray Fawn de afgelopen jaren heeft gedaan.
Shout outs
Tijdens de Duitse Kickstarter die solo dev Jonas Manke deed voor zijn game Omno, postte Schwab als support een gifje van de game op reddit. Dat ging viral en resulteerde in een flinke spike in pledges. Toen ze het een paar weken later voor een andere vriend hetzelfde deed kreeg ze wel wat backlash, omdat mensen dachten dat ze van een of ander PR-bureau was.
Delen van kennis en tools
Schwab bewondert de innovatieve marketing van Landfall Games, met wie ze een aantal jaren geleden lunch had tijdens Nordic Game. Zij vertelden haar dat spelers die toegang wilden tot hun demo’s zich aan moesten melden voor de Landfall-nieuwsbrief. Inmiddels weet Schwab dat dit een lead magnet tactiek is die in email marketing veel wordt gebruikt, maar op dat moment was het een nieuw idee voor haar. Een idee dat ook nog eens op een perfect moment kwam, want ze stonden op het punt een Kickstarter voor Nimbatus te lanceren, en ze hadden nog geen grote community. Schwab postte de informatie over de demo overal, zonder echt de nadruk te leggen op de Kickstarter; het is namelijk makkelijker om een gratis demo te promoten dat mensen om geld te vragen. Dit resulteerde in 55.000 nieuwe nieuwsbrief-aanmeldingen tijdens de Kickstarter campaign, en inmiddels zitten ze op zo’n 100.000 abonnees.
Stream alert
Ben Lochmann van Pixel Maniacs had een kleine tool gemaakt die je een email stuurt wanneer een kanaal je game op Twitch streamt. In die email staat direct link naar de stream, zodat je gelijk in de chat contact kan leggen met de streamer. Op verzoek van Schwab heeft Lochmann ook voor Stray Fawn zo’n automail opgezet.
Influencer lijsten
Maar er zijn ook simpele manieren om kennis te delen. Wanneer Schwab voor een van haar eigen games een lijst met streamers heeft gemaakt, dan deelt ze die met andere developers. Kijk wel uit dat je daar geen emailadressen in zet die streamers je persoonlijk hebben gegeven.
Themed Sales en andere Steam opties
Op Steam komen er regelmatig Themed Sales voorbij, vaak geregeld door de uitgever. Maar je kan ook je eigen Themed Sale organiseren. Zo hielp Schwab bij de World Environment Day Sale. In deze sale, die specifiek voor World Environment Day was, deden allemaal natuur-games mee, waaronder grote titels als Subnautica en Abzu. Ook hielp ze mee bij het organiseren van de Swiss Game Sale. Je kan zelf een thema verzinnen, developers verzamelen, en het idee bij Valve pitchen; het helpt wel als je een paar grote games hebt die meedoen. Hetzelfde principe geldt voor bundels. Schwab raadt developers aan om Twitter en andere kanalen in de gaten te houden voor oproepen voor Themed Sales die anderen organiseren, waar je misschien bij kan aanhaken.
Games van vrienden
Steam kent verder de Games of Our Friends optie. Hiermee kan je andere games toevoegen aan de Steam-pagina van een game. Als je al een game hebt uitgebracht, dan kan je je nieuwe game daar via Games of Our Friends aan toevoegen. Stray Fawn heeft dat ook gedaan voor hun nieuwe game The Wandering Village: eenderde tot de helft van hun wishlists kom via die weg binnen. Heb je nog geen game uitgebracht, dan kan je met andere devs samenwerken en elkaars game toevoegen.
Verder wijst Schwab op Steam Loyalty Discounts, waar je bepaalde spelers (tijdelijk) extra korting kan geven. Het is voor spelers helaas niet altijd duidelijk waarom ze extra discount krijgen, en ze hoopt dat Valve deze optie nog gaat verbeteren.
Andere ideeën
Samen met andere developers is Stray Fawn Playful Oasis gestart. Dit is een website met een verzameling van natuurgames van verschillende developers. Onder dezelfde naam hebben ze een Steam Curator pagina en een Twitter account, waar alle deelnemende devs op kunnen inloggen om het eigen game-nieuws te delen. Erg actief zijn ze op het moment niet meer. Als actief voorbeeld noemt Schwab Wholesome Games, een groep mensen die een community heeft gebouwd die in korte tijd heel populair is geworden.
Kickstarter rewards
Stray Fawn heeft ook meegedaan aan Kickstarter bundel rewards: Voor de Kickstarter van de game Away verkochten ze een aantal Steam keys voor een paar dollar per stuk aan developer Breaking Walls. Die gaven de keys weg in de rewards voor hun Kickstarter campagne.
Online en offline events
Als andere cross promotie opties noemt Schwab gezamenlijke stands op beurzen, bijvoorbeeld de Indie Mega booth, de Indie Arena Booth. Maar je kan ook samen met een paar andere indies een kleine stand delen. Neem deel aan events op social media waar je de krachten kan bundelen, zoals #loveindies en #PitchYaGame. En ze raadt developers aan om op evenementen niet alleen meetings te doen met uitgevers en platformhouders, maar om zeker te netwerken met andere developers, al dan niet voor cross promotion.
Games Marketeer Discord
De discussie over games marketing op social media blijft vaak op een beginnersniveau steken. Om die reden is Schwab een Games Marketeer Discord gestart. Iedereen die al eerder een game heeft uitgebracht, of die ervaring heeft opgedaan bij een uitgever of een PR-bureau is van harte welkom om mee te praten. Voor een uitnodiging kan je Schwab mailen.
Beeld: afkomstig uit de presentatie van Schwab