Gamedia maakte jarenlang games met en voor anderen, maar ze wilden eigenlijk wel weer eens eigen IP ontwikkelen. Hun eerste eigen entertainment release is mobiele puzzelaar Hix.
In de game help je vriendelijk god Hix om de wegen, rivieren en treinrails op zijn eilanden te herstellen. De puinhoop wordt veroorzaakt door zijn kwaadaardige tweelingbroer Dix, die uit chagrijn de goed georganiseerde infrastructuur flink overhoop heeft gegooid.
Kunnen we het nog?
“Hix en Treasure Temple [een andere game die in development is, red.] waren testcases om uit te vinden of we nog wel eigen games kunnen maken,” zegt Dittmar Tukker, oprichter en CEO van Gamedia. “Maar ook om te kijken of daar wel geld mee te verdienen is.”
Achter de schermen werkt Gamedia al een paar jaar in eigen beheer aan twee grote multiplayer shooters. Vanwege corona viel een aantal work for hire klussen weg en had de studio ineens meer tijd om in de games te steken. Daarmee raakte het plan voor het ontwikkelen van eigen games in een stroomversnelling.
(Self) publishing
“Hix en Treasure Temple geven we zelf uit.” zegt Tukker. “Daar konden we eventueel wel een publisher voor vinden, maar omdat het kleinere titels zijn, krijg je minder geld, maar je hebt meer gedoe, en je zit er aan vast. Voor de twee grote titels praten we wel met publishers. Maar dan wel echt met de groten. Maar misschien gaan we dat ook zelf doen.”
Problemen met het leggen van contacten heeft Tukker niet “Ik heb een groot netwerk en veel mensen ken ik nog uit de goede oude tijd. Het feit dat we voor grote en bekende TV shows, en bedrijven als M2H [Gamedia werkte aan Verdun en Tannenberg, red.] hebben gewerkt helpt natuurlijk ook mee. Die komen niet bij je als je een prutser bent, dat geeft aan dat je wat in je mars hebt.
Helemaal stoppen met work for hire doet Gamedia niet. “1 tegen 100 loopt al zeven jaar. Het is niet netjes om er nu mee te stoppen, dus dat laten we doorlopen. Maar we stoppen wel met alle kleinere en kortere projecten” aldus Tukker.
Zoeken naar de juiste prijs
Hix is voor €2,29 te koop in de Apple App Store en voor €2,69 op Google Play. “Hix was in eerste instantie een free to play game: via in app purchases kon je items kopen waarmee je je eilanden verder op kon vrolijken. We zijn uiteindelijk toch voor een premium release gegaan. Dat lijkt wat tegendraads, maar we hebben met zoveel grote free to play partijen gesproken, dat ik daar voor ons geen interessante markt in zie voor HIX of Treasure Temples. Voor free to play moet je aansluiten bij een grote partij met veel UA budget, anders wordt je game gewoon uit de markt gedrukt. De uiteindelijke doorslag was het feit dat we de game ook uitbrengen op de Nintendo Switch, en het zou vreemd zijn als je ‘m dan gratis op je mobiel kunt spelen. Omdat onze mobiele titels altijd free to play zijn geweest, was het weer even zoeken naar wat wel en niet werkt, want premium is een totaal andere aanpak,” aldus Tukker.