Unexplored 2: The Wayfarer’s Legacy is uitgekomen in Early Access op de Epic Games Store. Developer Ludomotion heeft een bijzondere game opgeleverd.
Toen Unexplored vier jaar geleden uitkwam op PC, werd de game geprezen voor de procedureel gegenereerde content en het slimme level design. Geen enkel avontuur was hetzelfde en spelers die voorbij de rudimentaire graphics keken vonden een verrassend diepgaande roguelite. De game kreeg nog een console-versie en was succesvol genoeg om de interesse te wekken van een publisher.
Met financiële hulp van uitgever Big Sugar en additionele funding door een exclusiviteit deal met Epic Games Store, nam het team van Ludomotion de tijd om te bouwen aan iets echt bijzonders. In de eerste game zagen we developers die nog op zoek waren naar hun vorm. Joris Dormans experimenteerde met circulair level design. Matthijs Dierckx, ooit mede oprichter en uitgever van Control, leefde zijn droom als componist, maar zocht nog naar zijn eigen unieke geluid.
De afgelopen drie jaar heeft Ludomotion zijn vorm gevonden. Met de komst van art director Hendrik Visser kreeg Unexplored 2 de visuele flair die het vooruitstrevende design verdiende. De camera zakte een aantal graden en toont nu in een isometrisch standpunt veel meer van de wereld. En die wereld mag gezien worden. De game onderscheidt zich door graphics met een klare lijn in een uitgekiend kleurenpalet. Op een bijna achteloze wijze zeer verfijnd en eigenzinnig.
Programmeur Rosa Corstjes, ooit afgestudeerd met het hoogste gemiddelde ooit aan de HvA HBO-ICT opleiding, toont haar talent voor elegante code. Zij programmeerde de zo tekenende line-renderer die samen met de art-style de game zijn herkenbare stijl geeft.
Het verhaal van Unexplored is net diep genoeg om spelers een doel te geven. Als The Wayfarer (de reiziger) moet de speler de staf van Yendor vernietigen, een krachtig wapen dat in de handen van het evil empire onmetelijk veel kwaad kan doen. Vernietigen kan maar op een bepaalde plek de Prime Elemental Forge, natuurlijk helemaal aan de andere kant van de wereld en dus begint de grote reis.
Dormans en Karel Millenaar hebben ondertussen een systeem bedacht waarin techniek en speelbaarheid elkaar versterken. De procedureel gegenereerde wereld wordt na de dood van The Wayfarer namelijk niet weggegooid en volledig opnieuw opgebouwd, maar blijft bestaan voor de volgende Wayfarer. De tijd verspringt een aantal jaar en alle in de vorige playthrough gemaakt veranderingen zijn nog zichtbaar en voelbaar. Door de eerdere ervaring heeft de speler potentieel een voordeel, zeker als hij zo slim is geweest om wapens te achter te laten voor zijn opvolger. Toch wordt de reis niet elke keer makkelijker, want in de jaren na de dood van een Wayfarer neemt de invloed van de evil Empire toe. Een even slimme als elegante manier van beide kanten balanceren.
En dan de muziek. Meeslepende melodieën vergezellen de reiziger op zijn tocht door het mysterieuze land. Soms verstilde deuntjes gespeeld door enkele instrumenten, op andere momenten zwelt een heel orkest aan om de urgentie van de actie te benadrukken. Dierckx is dan misschien getraind als journalist, hij heeft zijn stem gevonden als componist. Zijn samenwerking met Joost van Dongen op cello is een pareltje in eenvoud, maar verraadt een diepliggende emotie.
Speel de game nu als Early Access titel via Epic Games Store (te koop voor €19,99)