Wat gebeurt er in de wereld van PR? Veteranen Dieter Marchsreiter, eigenaar Marchsreiter Communications en Stefano Petrullo, eigenaar Renaissance PR zetten tijdens de Nordic Game Conference de belangrijkste trends op een rijtje.
Verenigd Koninkrijk en VS
Als we naar het Verenigd Koninkrijk en de VS kijken ziet Petrullo dat media steeds minder artikelen schrijft naar aanleiding van persberichten, en over zaken als release dates. Het draait steeds meer om de achtergrondverhalen.
Hij adviseert developers om zich niet alleen op de grootste en meest bekende kanalen te richten. Er zit een laag onder die wellicht wat minder bereik heeft, maar nog steeds voldoende publiek trekt. Als je een game hebt die zich op een niche richt, is het helemaal goed om deze tier 2 media bij je campagnes te betrekken.
De gloriedagen van print media zijn misschien voorbij maar de covers van Edge of PC Gamer blijven prestigieus.
Content creators worden in deze territoria steeds belangrijker. Steeds meer developers zitten achter ze aan. Daarom is het zaak dat jij niet alleen hén kent, maar dat ze jóu ook kennen. De conversie van influencers hangt niet af van het aantal kijkers dat ze hebben, maar van de juiste targeting. Zoek dus de kanalen die het beste aansluiten bij jouw publiek.
De belangrijkste events voor dit jaar zijn: The Game Awards, Future Games Show, PC Gaming Show, EGX/PAX. De meeste evenementen zijn nog steeds online, en dat geeft niet dezelfde ervaring als een live event. Met het grote aanbod is het belangrijk om te focussen op de evenementen waar je jouw publiek het beste bereikt.
Duitsland en Frankrijk
In Duitsland is print media nog altijd sterk: de losse verkoop neemt weliswaar af, maar het aantal abonnementen stijgt. In Frankrijk is het tegenovergestelde het geval. Daar ging het grootste pershuis vorig jaar zelfs failliet.
In Duitsland zijn ‘reactie videos’ een trend op alle entertainment-kanalen, maar game content voor Twitch groeit sneller dan op Youtube; op het laatstgenoemde kanaal neemt het aantal nieuwe streamers zelfs af. Er zijn volgens Marchsreiter in Duitsland teveel agentschappen die zich met gaming influencers bezighouden, dat fragmenteert de markt voor grote streamers.
In Frankrijk is het aantal streamers enorm gegroeid en zelfs de grote merken gaan nu met ze in zee. Ook hier zijn veel agenten die met streamers werken. Kijk wie er een nauwe band heeft met de streamers waar je interesse in hebt voor je met iemand in zee gaat.
De grootste evenementen in Duitsland zijn devcom en gamescom. Er lag voor beide events een plan voor een hybride versie, maar ze zijn dit jaar alsnog volledig online. Voor indie developers is de Indie Arena Booth volgens de Duitse PR veteraar de beste manier om aan gamescom mee te doen.
Ook alle Franse evenementen gaan dit jaar waarschijnlijk weer digitaal, inclusief de Paris Games Week. Zelfs alle e-sport evenementen zijn online. De grote evenementen hebben nog wel ergens een locatie met een groot podium, maar dan wel zonder publiek.
Azië
In Japan en Zuid-Korea beginnen game-media hun eigen YouTube-kanalen, waarvoor ze beroemdheden als voice actors en stripschrijvers uitnodigen om games te spelen. Virtuele YouTubers worden in beide landen mainstream; vorig jaar waren er al meer dan 10.000 actieve V-tubers. De grootste evenementen, Tokyo Game Show (Japan) en Gstar (Zuid Korea) blijven ook dit jaar digitaal.
Westerse websites zijn in China niet te lezen. Gamecores, YYSTV, 3DM, en UCG zijn er nog steeds het belangrijkst. Video speelt in China een grote rol, ook op gaming websites. YouTube, Twitch, Facebook, Twitter en Discord zijn er nog steeds geblokkeerd, video’s vind je voornamelijk op Billibilli, DouYu en HuYa.
Algemene trends
Als je zoekt naar wereldwijde coverage, dan groeit Azië op het moment het hardst, maar Marchsreiter en Petrullo verwachten dat Latijns Amerika weer gaat groeien.
Fysieke evenementen blijven de beste plek om een relatie op te bouwen met influencers. Steun groeiende kanalen in plaats van exclusieve deals met de grote namen na te jagen. TikTok groeit wereldwijd onder het jongere publiek, hiermee groeit ook de populariteit van korte video’s op andere kanalen.
Developers en uitgevers gaan meer evenementen doen voor pers/influencers en consumenten. Ze houden hun streams in ere, of voegen consumenten toe aan een B2B evenementen. Fysieke evenementen worden weer belangrijk voor het leggen van contacten, maar de online events blijven volgens beide PR veteranen ook na de pandemie gewoon bestaan.