Ruim een jaar geleden lanceerde Adriaan de Jongh de Dutch Game Industry Directory. De site heeft nu een fikse update gehad. De Jongh legt uit wat anders is en waarom. “Met een paar kleine aanpassingen is de Directory een waardevolle bron voor de overheid.”
De focus voor de directory ligt in het nieuwe design meer op de bedrijven en de games. De oude home pagina is verdwenen, bezoekers komen nu gelijk binnen op de bedrijvenpagina. Voor games kan je meer release data invullen, bijvoorbeeld voor early access releases, maar ook voor grote updates.
Nog meer releases
De aanvulling van de mogelijkheden komt voort uit de vraag vanuit de industrie. “Meerdere ontwikkelaars vroegen of ze hun early access en soft launches als release data in de directory konden zetten,” legt De Jongh uit. “Ik denk dat het kunnen toevoegen van major updates duidelijk maakt dat games geen affe producten zijn als ze door consumenten te spelen zijn, en dat ontwikkelaars nog jaren ontwikkeling kunnen stoppen in een game. De internationale game industrie is al lang gewend aan het ritme van Games as a Service, en deze toevoeging reflecteert dat. Daarnaast kunnen major updates een beter beeld geven van de activiteit in de industrie, want door alleen te kijken naar de eerste releases van games doen we game ontwikkelaars te kort.”
Statistieken en data
Ook achter de schermen maakte De Jongh belangrijke aanpassingen: “De Directory houdt nu ook statistieken bij over de Nederlandse game industrie. Samen met de Dutch Games Association wil ik die statistieken jaarlijks uitgeven, zodat overheidsinstanties nóg een bron hebben voor informatie over de Nederlandse game industrie.”
De reden voor deze aanpassing komt uit onverwachte hoek. “De Boekmanstichting heeft van het Ministerie van OCW de opdracht gekregen om de culturele sector in kaart te brengen. In hun zoektocht naar data over de Nederlandse game-industrie kwam naast de Games Monitor ook de Directory voorbij. Ze namen contact met mij op om te vragen over welke data zij zouden kunnen gebruiken. Uit dat gesprek bleek dat de Directory met een paar kleine aanpassingen een waardevolle bron kon zijn, en dat gesprek was de aanleiding om de site een update te geven.”
De Jongh ziet die statistieken als een aanvulling op de Games Monitor. “Zowel de Directory als de Games Monitor bevatten algemene data over Nederlandse game-bedrijven, maar waar de Directory geen gevoelige data bevat zoals jaaromzet, heeft de Games Monitor weinig data over de games die Nederlandse game bedrijven maken. Daarnaast is de Directory afhankelijk van toevoegingen door de industrie zelf, maar wordt het onderzoek achter de Games Monitor gesubsidieerd voor het vele handwerk om bijvoorbeeld bedrijven buiten de community op te sporen. Qua data telt de Games Monitor nu ongeveer 600 bedrijven met 4.000 actieve werknemers, terwijl de Directory momenteel rond de 225 bedrijven met zo’n 3.200 werknemers zit. De Directory is er dus nog niet, maar we zijn goed op weg. Met een klein beetje extra moeite vanuit de industrie hebben we een steeds accurater overzicht van de industrie.”
Elk jaar een herinnering
Om te zorgen dat bedrijven niet vergeten om hun informatie bij te werken, krijgen ze een keer per jaar aan email om dit te checken. Om de directory continue actief te houden, worden die mails niet in een keer naar alle bedrijven gestuurd, maar over het jaar verdeeld. Uiteraard kan je ook op ieder gewenst moment zelf je gegevens aanpassen, of je bedrijf of game toevoegen.
De Jongh is niet van plan om de Dutch Game Garden te vragen om de 400 bedrijven die wel in de Games Monitor terugkomen, maar die in de directory nog missen hierover te benaderen. “Ik zou zoiets niet durven vragen aan de DGG! Meerdere mensen hebben jaren lang hard gewerkt om de Nederlandse game-industrie uit te pluizen, en die data is terecht hun eigendom. Daarnaast zouden er ook allemaal privacy issues zijn, en ik respecteer liever ieders privacy. Hoe dan ook hebben Christel [van Grinsven, red.] van de DGG en ik het nu wat vaker over de directory en de data die daar uit te halen valt, dus wie weet wat de toekomst brengt. Ik sta open voor alle bijdragen die ze willen leveren.”
Kneiterhard werken
Vooralsnog is de directory en pet project van De Jongh. “Het bouwen van de site doe naast het werken aan games, net als een boel andere side-projecten, waaronder het Midgame Fund, het mede-besturen van de DGA, playdev.club. Momenteel werk ik aan twee grote game projecten die mij af en toe een dagje kunnen missen. Maar ik wil niemand voor de gek houden: ik kan dit doen omdat ik veel werkdagen maak en kneiterhard werk. Net als games krijg ik enorm veel energie van het maken van dit soort dingen, en ik vind het waanzinnig leuk. Maar dit is wel iets wat ik op termijn ga veranderen.”