Om de impact van Covid op de Nederlandse game-industrie te meten hebben Dutch Game Garden en Dutch Games Association een Games Monitor update uitgevoerd. Dit zijn de resultaten.
Weer toename bedrijven
Van de 575 game-bedrijven die einde 2018 actief waren zijn er 88 van de lijst afgevoerd. Zes bedrijven zijn in de afgelopen jaar failliet verklaard; drie van hen maakte een doorstart, voor de andere drie loopt het faillissement nog. Tien bedrijven werken niet meer (voornamelijk) aan games. De rest is van de lijst gehaald omdat ze niet meer staan geregistreerd bij de Kamer van Koophandel, niet meer actief zijn (verouderde website, geen social media activiteiten), of zijn gefuseerd met een ander bedrijf. Over het geheel genomen was er groei, want eind 2020 telde Nederland 615 game-bedrijven, 40 meer dan eind 2018. De toename is met name door het groeiend aantal solo developers en freelancers.
Personeel en thuiswerken
Het aantal arbeidsplaatsen lag eind 2020 rond de 4.000, zo’n 150 hoger dan eind 2018. Een kwart van de respondenten gaf aan meer personeel te hebben aangenomen, meestal als organische groei en geen gevolg van de pandemie. 9 Procent van de bedrijven zag onder invloed van de pandemie het aantal werkplekken slinken.
Van de respondenten gaf 85 procent aan dat ze meer remote werken dan voor de pandemie. De overige 15 procent bestaat uit voornamelijk freelancers en kleine bedrijven die sowieso al veel op afstand werkten.
Driekwart van de respondenten gaf aan dat het thuiswerken weinig verandert aan de kwaliteit van hun werk. Voor bijna de helft van de respondenten lag de stress hoger en de creativiteit lager. Van de serious games bedrijven daalde het creativiteitsniveau voor maar liefst 80 procent van de bedrijven die meededen aan de monitor. De gevolgen van het op afstand werken zijn met name te voelen in de betrokkenheid van personeel, ondanks alle digitale vrijdagmiddag borrels ligt dat lager dan voorheen.
Gevolgen voor omzet
Ondanks de pandemie rekent 60 procent van de respondenten op een hogere omzet dan in 2019. Van de entertainment bedrijven gaf 40 procent aan dat de omzet in 2020 zelfs nog hoger was dan verwacht. Voor bedrijven die in opdracht van anderen werken was 2020 een minder goed jaar. Door de grote onzekerheid werden opdrachten on hold gezet of soms helemaal geannuleerd. Na het opheffen van de lockdown herstelden de bedrijven met een grote klantenkring zich vrij snel en wisten weer nieuwe opdrachten binnen te halen.
Gebrek aan fysieke evenementen
Driekwart van de respondenten zag in online evenementen een goed alternatief voor het wegvallen van fysieke evenementen. Zij vonden online nog steeds nieuwe zakelijke kansen. Het sluiten van een overeenkomst gaat online sneller, omdat er minder tijd zit tussen de verschillende meetings, omdat men niet hoeft te wachten op een ontmoeting op locatie. Het vinden van nieuwe potentiële zakenpartners is online echter een stuk lastiger. Hetzelfde geldt voor het testen en promoten van nieuwe games.
Het onderzoek
De resultaten van de 2020 update monitor komen voort uit onder andere een enquête onder meer dan 100 Nederlandse game ontwikkelaars, deskresearch en gesprekken met vertegenwoordigers uit de industrie. Het volledige rapport vind je hier.