In een recente Xbox Wire met een lijst exclusieve Xbox releases vonden we twee Nederlandse en een deels Belgische game. Lake van Gamious, Shredders van I-Illusions en Let It Roll, en Unexplored 2: The Wayfarer’s Legacy van Ludomotion komen allemaal dit jaar exclusief naar Xbox One en Xbox Series S|X.
Pim Bouman, oprichter en CEO van Gamious over de Xbox exclusive: “Het is sowieso super als je titel gesigned wordt door een groot platform, de kans daarop is niet heel groot. Daarnaast is het mooie van deze deal dat we tegelijkertijd op Steam kunnen lanceren zodat de deze launch kan profiteren van de aandacht die de Xbox launch genereert, en andersom.”
Bouman zegt dat het team van ID@Xbox goed bereikbaar is. “Ik heb ze op beurzen gesproken en Lake laten zien. Voordat ze met je willen afspreken kijken ze natuurlijk wel eerst naar wat je te bieden hebt. Ze waren al direct enthousiast over Lake. Na de meeting vragen ze je om info over de game aan te leveren, zodat ze – naar ik aanneem- eenmaal weer op kantoor in Redmond de verschillende titels kunnen reviewen en bespreken. Rond deze periode hadden we een goede publisher gevonden, die de gesprekken heeft overgenomen. Uiteindelijk komt er dan een voorstel.”
Nog steeds creatieve vrijheid
Voor de marketing verwacht Bouman hulp te krijgen van Microsoft. Zo is Lake is al geregeld onderdeel geweest van hun announcements en bij evenementen. Maar verder blijft alles bij het oude en houden ze volledige creatieve vrijheid. “We hebben zelfs besloten de scope van het project te vergroten, maar verder verandert er eigenlijk niets. We zouden sowieso nooit met een platform of uitgever samen willen werken die inspraak wil hebben over de inhoud,” aldus Bouman.
Logische en redelijke voorwaarden
Bouman noemt de voorwaarden van het contract logisch en redelijk, maar verder kan hij er niet veel over vertellen. Een andere developer wil op voorwaarde van anonimiteit wat meer zeggen: “Microsoft heeft verschillende deals en er zijn verschillende afdelingen die over console-exclusives en over Gamepass gaan, maar ze spreken wel met elkaar. De meeste exclusives zijn eigenlijk “first on Xbox”-deals, wat betekent dat de game op een later moment nog wel op andere consoles uitgebracht mag worden. Ik ken een geval waar Microsoft slechts een deel van de porting- en optimalisatiekosten voor de Xbox Series S|X betaalt. In dat soort gevallen beslaat de exclusiviteit hooguit enkele weken en betreft consoles, niet PC.” In de meeste gevallen lijken er sowieso geen beperkingen voor een release op PC. “Microsoft heeft er geen enkele interesse om games weg te houden van PC,” aldus de bron.
Extra marketingkracht
Een groot voordeel van een Xbox exclusive is dat je gebruik kan maken van de marketingkracht van Microsoft. Hiermee krijgt je game weliswaar een flink aantal extra ogen, maar indies krijgen niet altijd hetzelfde platform als de consoles zelf of de AAA-titels die erop uitkomen. Bij de laatste grote Xbox show maakten indie-games onderdeel uit van het ID@Xbox voorprogramma. Deze stream telt een kleine 35.000 views op YouTube, terwijl het hoofdprogramma via hetzelfde kanaal meer dan 945.000 keer bekeken is.