(Advertorial)
Benieuwd naar het werk van een nieuwe generatie game artists, game developers en interaction designers? Op woensdag 27 januari vindt de Showcase van HKU Games en Interactie en HKU Muziek en Technologie plaats. Dit jaar volledig online. In ruim 60 projecten geven jonge makers van de Utrechtse kunstacademie alvast hun visitekaartje af. Zoals in het mixed-reality project Junk, een overweldigende, theatrale VR-ervaring, gebouwd in NEOS VR. Een gesprek met de makers.
“NEOS VR was wel even wennen,” vertelt Joris Dingelstad, een van de drie ontwerpers van de studentengroep. “Het systeem was compleet nieuw voor ons. Dan was ik aan het experimenteren en dan stond er ineens een totaal onbekend persoon naast me.” NEOS VR is een sociaal bouwplatform waarin je, in tegenstelling tot andere systemen, dírect kan maken in VR, legt hij uit. “Mensen kunnen werelden bouwen en bezoeken, dat maakt ook contact en samenwerking heel makkelijk.”
De wereld naar je eigen hand zetten
Als een soort generale repetitie op hun afstuderen gaan studenten in het derde en vierde jaar van hun opleiding een half jaar lang aan de slag met een opdracht. Deze krijgen ze rechtstreeks uit de praktijk, van (grote) bedrijven, non-profit organisaties of, in dit geval, een interne opdrachtgever. De opdracht die leidde tot Junk kwam van Joris Weijdom, onderzoeker en senior lecturer aan het lectoraat Perfomatieve maakprocessen van de HKU. Zijn verzoek aan de studenten luidde: “Create a meaningful and embodied mixed reality experience using NEOS VR and (several) physical locations for (minimal) 5 participants.” Waarin de studenten nieuwe manieren van immersieve storytelling, verschillende levels van publieksparticipatie en mixed-reality technologie moesten gebruiken.
Nieuwe vertel- en ervaringsvormen
Joris Weijdom over de keuze voor NEOS VR: “Het is eigenlijk een plek om samen te werken en je kunt de wereld helemaal naar je eigen hand zetten. Dat maakt het ook heel geschikt om over disciplines heen te gaan. “Het is geen film, theater of game en tegelijk is het dat allemaal wel. Daardoor kun je nieuwe vertel-en ervaringsvormen onderzoeken.”
De studenten zijn de eerste periode vooral op onderzoek uitgegaan in NEOS VR. Youri Hoek, game artist: “We hebben onszelf echt even de tijd gegeven om NEOS te leren kennen. Hoe socializen mensen in NEOS, hoe werkt de programmering, en hoe zou je environmental storytelling kunnen inzetten in VR? We wilden steeds meer kennis vergaren en kijken hoe we dit konden inzetten in een groter geheel.” Het is ook juist dit ervaringsgerichte leren dat opdrachtgever Joris Weijdom wil stimuleren. “Door iets concreet te beleven kun je die ervaring heel goed gebruiken in een volgende stap in het leren.” Dit gebeurde dan ook volop in de digitale classroom die ook in NEOS werd gebouwd.
Verloren herinneringen
Na een aantal weken experimenteren in NEOS zochten de studenten naar een concept voor het final project. Dat leidde tot het idee voor een soort voorstelling, een performance die fysiek én in VR zou plaatsvinden. “We wilden iets maken dat echt ervaarbaar en interessant was,” zegt Pepijn Kok, de developer van de groep. “Waarin de fysieke en de virtuele wereld samenkomen. Zo kwamen we bij verhalen over verloren herinneringen en de koppeling aan objecten, bijvoorbeeld een fiets of een platenspeler.”
Hier speelde de inbreng van de theaterstudent een belangrijke rol. Hoe werkte dat? Joris: “Wij als game developers en – designers denken meer vanuit de speler. Robin, de theaterstudent, denkt veel meer vanuit het publiek. Dat klinkt als een andere term voor hetzelfde, maar er zit echt een andere manier van denken achter. Robin keek meer uitgezoomd naar het project. En leverde de poëtische teksten.” Youri vult aan: “Die hoor je in de voice-over. Er gebeurt niet zoveel, het gaat om het gevoel. Robin gaat heel erg in op de details, het geluid van de wind, het water, etc. Dat helpt heel goed om de wereld die we maakten echt voor je te zien en te ervaren.”
Kleine community
In december voerden de studenten hun performance op – live op locatie en tegelijk in VR. Wat je zag was afhankelijk van waar je binnenkwam. “Op locatie zag je de mensen op het podium, in VR zat je ín de performance en kon je meedoen.” Een bijzondere ervaring, aldus het publiek. Dat vond ook Jason Moore, NEOS-kenner en regisseur die een interactieve film maakt in Neos. “One of the most engaging pieces of live XR-theatre I’ve ever seen,” twitterde hij. Gedurende het maakproces van de studenten hadden ze regelmatig contact met elkaar, en met veel anderen. De community in NEOS is nog vrij klein en heel laagdrempelig, aldus de studenten. Dat maakt het extra makkelijk om met anderen kennis uit te wisselen.
Waarde voor het veld
Joris Weijdom vindt het belangrijk om te benadrukken dat de meerwaarde van dit project zit in de combinatie van een eindresultaat én neerslag van het proces, weergegeven in een expositie. “Het ging niet alleen om een ‘mooi’ eindresultaat, maar juist ook om het onderzoek. De studenten hebben fundamentele ontwerpvragen gesteld, kennis en ervaringen opgedaan en oplossingen gezocht. Die kennis delen ze en het laat zien wat mixed reality kan zijn. Dat is van waarde voor het veld.” Hij nodigt geïnteresseerden met een vraagstuk dan ook uit om met de HKU contact op te nemen: “We bieden kennis voor en uit de praktijk en gaan graag in gesprek om te zien of we iets voor elkaar kunnen betekenen.”
Data Showcase en expo
Benieuwd geworden? Bezoek op woensdag 27 januari (16.00 – 20.00 uur) de online Showcase en zie in talks en demo’s waar studenten aan werken. Houd hku.nl/showcase in de gaten voor meer informatie.
Al meer weten over JUNK, de ervaringen van de studenten en van hun begeleiders over virtueel lesgeven in VR? Het projectteam deelt hun ervaringen op donderdag 21 januari (20.00 uur). Je kunt dan de opening van de expositie in VR (met bril) of via je desktop bijwonen in NEOS, te downloaden op Steam. Of bekijk de livestream op Youtube via het kanaal van student Myrna Min.
Trailer JUNK
JUNK in het kort? Bekijk de trailer hieronder.
(Beeld: screenshot Junk)