Daan Kreek maakt sinds 2009 spellen, en in mei dit jaar ging zijn 250.000e spel over de toonbank. Vervolgens verkocht hij er in een paar maanden nog eens 150.000. “Corona heeft ervoor gezorgd dat mensen meer vertier thuis zoeken.”
Na zijn studie psychologie was Kreek had op weg om consultant te worden, maar na zijn afstuderen kreeg zijn creatieve hart de overhand. “Ik had een idee voor een kinderprogramma en mijn eerste baan bij Endemol gaf me een kijkje in de keuken. Als onderdeel van de ‘gameredactie’ maakte ik quizvragen voor bekende spelshows als Weekend Milionairs, en ik leerde wat er komt kijken bij het ontwikkelen van een goed format. Daarna ging ik aan de slag als bedrijfsleider bij een middelgroot kinderpretpark, waar ik mijn zakelijke kant ontwikkelde. Maar ik wilde toch weer meer met spellen te doen, en die kans kreeg ik bij Koninklijke Jumbo. In 2009 begon ik voor met Puzzles & Games voor mezelf. Ik kende een vliegende start want mijn eerste spel, Hyves Ranking Game, werd genomineerd voor Speelgoed van het Jaar. Sindsdien heb ik zo’n 20 concepten ondergebracht bij uitgevers in binnen- en buitenland ondergebracht, en ik heb drie spellen zelf uitgegeven.”
Spellen voor TV, online games en bordspellen
Het soort spellen dat Kreek maakt is breed en hij werkt voor verschillende platforms. Zo doet hij nog steeds werk voor TV: “Het komt regelmatig voor dat ik benaderd wordt voor het verzinnen van een spelformat of het bedenken van de inhoud van een reeds bedacht spelformat. Ik werk dan een of twee keer per jaar aan een project van een paar maanden voor bijvoorbeeld Talpa, Blue Circle, IDTV of Fabiola. Die afwisseling is leuk, omdat ik dan weer eens collega’s om me heen heb.”
Kreek ontwikkelt ook online games. Daar kan hij zijn liefde voor woordspelletjes kwijt “Van de zes online games die ik heb gemaakt, zijn er drie word based een genre dat ik in bordspellen bijna niet ontwikkel.” Maar het gros van Kreeks spellen zijn toch fysiek en in een breed scala aan genres. “Eigenlijk maak ik alleen geen strategische spellen,” zegt hij over zijn veelzijdigheid. “Veel mensen richten zich op het strategie-genre en deze spellen zijn vaak duur, omdat de testfase jaren kan duren. Mijn spellen kenmerken zich door de eenvoudige spelregels, en een leerzaam element; dat kan iets algemeens zijn, maar je kan ook wat over jezelf of je medespelers leren. Verder refereren mijn spellen vaak aan iets dat de mensen al kennen of denken te kennen, maar dikwijls is een nog niet eerder gebruikte combinatie van bestaande dingen daarvoor al voldoende.”
Vragen en antwoorden
In Nederland is het quizspel Vragen & Antwoorden het meest bekende spel van Kreek. Maar hij timmert ook internationaal aan de weg. “Mijn spel Copy or not copy is al in zo’n 40 landen verkrijgbaar via een Amerikaanse uitgever. Mijn interactieve roll & write spel Wizard Würfelspiel is door Duitse uitgever Amigo een succes aan het worden in Duitsland en Duitsland is het belangrijkste spellenland ter wereld. Als je een Duitse uitgever hebt voor een spel kan het zijn dat je vervolgens ook gemakkelijk naar andere landen kunt. ”
Verkoopspurt in 2020
In mei van dit jaar bereikte Kreek de mijlpaal van 250.000 verkochte fysieke spellen. Zijn eerste game Hyves Ranking Game is met 110.000 verkochte exemplaren goed voor bijna de helft daarvan. “Bij de lancering maakte social mediaplatform Hyves een gratis online versie van het spel dat in twee weken tijd 800.000 keer werd gespeeld, en dat dreef de fysieke verkopen omhoog. ‘Dit wordt makkelijk’ dacht ik toen, maar helaas behaalden niet al mijn volgende spellen dat soort hoge aantallen,” zegt Kreek. “Sommige uitgevers zijn al tevreden als een spel 5000 keer verkocht wordt. Gelukkig gingen er van mijn spellen meestal tien- tot twintigduizend stuks over de toonbank, met uitschieters omhoog als Copy or not Copy en Wizard Würfelspiel, een dobbelveriant van het bestverkochte kaartspel van Duitsland.
Het behalen van de kwart miljoen grens duurde tien jaar, maar in 2020 nam het aantal verkopen een vlucht en Kreek sluit het jaar af met meer dan 400.000 verkochte spellen. “Van mijn nieuwste pocketformaat partyspel Omschrijven & Raden. Daarvan zijn in Nederland sinds de introductie in september al ruim 150.000 exemplaren verkocht. Corona heeft ervoor gezorgd dat mensen meer vertier thuis zoeken en daarnaast denk ik dat het absurd hoge aantal komt doordat het spel een combinatie is van iets dat mensen als kennen, maar dan met een twist die het nog leuker maakt.”
Plannen voor volgend jaar
Voor het volgende jaar staat er flink wat te gebeuren. De Hyves Ranking Game komt in nog meer landen uit en een Duitse uitgever lanceert een nieuw kaartspel van Kreek. Maar ook op het gebied van digitale games staat er het een en ander te gebeuren “Een aantal van mijn online games worden voor het eerst echt getest door een uitgever, en ik verwacht dat dat zal leiden tot een publishing deal. En ik hoop met groot nieuws te komen voor een online spel, maar daar kan ik nu helaas nog niets over kwijt.