More

    Terugblik 2020 • Vertigo Games: “Het was het juiste moment voor een overname”

    Dit jaar werd Vertigo Games voor een totaalbedrag van 115 miljoen euro verkocht aan Koch Media, een dochter en van de Embracer Group. Managing Director Richard Stitselaar en Marketing Director Kimara Rouwit blikken terug. “Het was het juiste moment voor een overname.”

    Stitselaar is met Vertigo Games begonnen vanuit zijn passie om games te maken. “Tuurlijk wil je geld verdienen, maar je wilt voornamelijk games maken. De beginjaren van Vertigo zijn voornamelijk uitbetaald in kennis, niet in euros. We zijn als een van de eersten in VR gestapt en hebben er veel tijd, energie en geld ingestoken. Onze eerste game was World of Diving, die hebben we gemaakt voor de 10.000 Kickstarter backers; dat waren op dat moment de enige VR-gebruikers. Daarmee loop je niet echt binnen, maar we wilden gewoon een volledige game ontwikkelen. Hierdoor vielen we op bij grote partijen als Oculus en Steam, want bijna iedereen in VR beperkte zich toen tot het bouwen van demo’s. Het was gewoon het juiste product, op het juiste moment en met de juiste relaties.” Hoewel World of Diving het begin van het succes was, het is een game die ze nu anders zouden ontwikkelen zegt Rouwit: “Vanwege het beperkte aantal VR-gebruikers hebben we er toen voor gekozen om geen VR-exclusive titel te maken, maar om voor een VR-enabled route te gaan. Daar zijn we inmiddels op teruggekomen, want de beste VR games zijn speciaal voor VR gemaakt.”

    Eerder bod afgeslagen

    Financieel gezien was er geen noodzaak om te verkopen. “Ons bedrijf is gezond,” zegt Rouwit. “We zijn een sterk merk, Arizona Sunshine is op elk VR-platform uitgegeven en heeft inmiddels een evergreen status bereikt. Een op de tien VR-spelers heeft de game, en 15 tot 20 procent van alle speelminuten in VR arcades wordt in Arizona Sunshine gespeeld.” Nog niet zo heel lang geleden heeft Vertigo zelfs een overnamebod van een grote Aziatisch bedrijf afgeslagen. “Er was geen match,” zegt Stitselaar over de voornaamste reden van het afketsen van de deal. “Ik heb lang getwijfeld of ‘nee’ zeggen het juiste besluit was, maar nu ik terugkijk weet ik dat het een goede beslissing was.” Rouwit is het daar volledig mee eens “Je sluit een deal niet omdat je mensen aardig vindt, maar een cultural fit maakt het wel makkelijker. Zaken doen is mede een kwestie van gunnen.”

    Vrij om te blijven doen wat je doet

    En toen kwam ineens eerder dit jaar de vraag van Koch of Vertigo interesse had om onderdeel van de Embracer familie te worden. Stitselaar: “In eerste instantie ben je verbaasd. Willen we dit wel? Wat houdt het in? Wat bied je? En dan niet alleen op het gebied van geld. We hebben een aantal weken genomen om informatie te verzamelen, en ze zijn een paar keer hier langsgekomen. De deal gaat natuurlijk om geld, maar hun visie op het toevoegen van ondernemingen aan hun familie sprak ons aan. Ze willen niet alles van je overnemen, maar laten de bedrijven zelfstandig draaien. Je mag gebruik maken van alles wat ze in huis hebben, bijvoorbeeld hun lokale marketing teams, interne localisatie en al het verschillende IP, maar het hoeft niet. Je bent vrij om te blijven doen wat je doet. We hebben veel gesprekken gehad met andere bedrijven die door hen zijn overgenomen om naar ervaringen te vragen. Die gaven allemaal aan dat er niet zo veel veranderde, maar dat ze meer mogelijkheden hadden gekregen.”

    Toen Stitselaar en Rouwit er verder over na gingen denken kwamen ze tot de conclusie dat het een goed moment was voor een overname. “We zijn in een upscale fase waarin je meedoet met de grote jongens en je moet dat bij kunnen houden. Die volgende stap is als onderdeel van een grotere groep gewoon makkelijker. Dat zie je ook bij Guerrilla, die waren natuurlijk al succesvol, maar na de overname door Sony zijn ze echt uitgegroeid tot de absolute top,” aldus Stitselaar. Rouwit vult aan: “We hebben ook ambities op het gebied van publishing en out-of-home distributie. We willen graag die leading VR developer zijn en blijven. Vooral dat blijven is een uitdaging in een markt die onwijs hard gaat groeien, en met de grote spelers die nu ook hun content naar VR brengen. We zijn nu een grote vis in een kleine vijver, maar hoe blijf je een grote vis in een grote vijver. Dat gaat samen met Koch Media en Embracer een stuk makkelijker.”

    Emotie en passie

    Ondanks de onderlinge klik en het soepel verlopen van de overname was het volgens Stitselaar evengoed een zwaar traject. “Het is toch iets dierbaars wat je verkoopt. Ik ben in zes weken tijd zes kilo afgevallen.” Ook voor Rouwit speelde dit een rol “Vertigo is een groot deel van ons leven en ineens ga je door heel veel dingen heen. De ene dag ben je positief gestemd, de volgende dag is dat weer wat meer gematigd. Dat sijpelt allemaal door in je privéleven.” [Rouwit en Stitselaar zijn een echtpaar met jonge kinderen].

    Onderdeel van de overname is een buy out van tien jaar. Die lange periode is volgens Stitselaar een bewuste keuze. “We zouden met pensioen kunnen, maar wat ik doe is super leuk. Ik kan er mijn passie in kwijt.” Rouwit is het daar volledig mee eens: “We zijn graag goed in iets en we gaan keihard voor de earn out, maar dat bepaalt niet alleen of we het naar ons zin hebben en hoe we onze toekomst hier zien. Vooralsnog hebben we geen enkele reden om te denken dat het anders gaat lopen.”

    Er is weinig veranderd

    Ondanks alle miljoenen blijft het meeste bij het oude. Rouwit: “Dan heb je al dat geld en dan denk je ‘wat verandert er nou eigenlijk’. We hebben al een heel fijn huis, en een mooie reis zit er op het moment niet in.” Stitselaar vult aan “Het ging al heel erg goed en begin dit jaar heb ik al mijn droomauto gekocht. In ons dagelijks leven verandert er eigenlijk niets. Het was wel een beetje vreemd, dan zit je ineens te kijken naar al dat geld op je rekening. Dan heb je het gevoel dat je je anders moet voelen, maar je voelt je niet anders. We zijn gewoon dezelfde mensen.” Het enige wat Rouwit en Stitselaar vlak na de overname hebben aangeschaft is de nieuwste iPhone. En een paar weken geleden hebben ze een stukje grond gekocht om een huis op te bouwen. Verder kijken ze hoe ze iets goeds kunnen doen met hun geld. “Voor de overname hadden we als Vertigo al het plan om ergens een park met zonnepanelen te bouwen om onze uitstoot te compenseren, met Embracer samen kunnen we dat groter aanpakken.” “We willen ook kijken hoe we VR-studios met potentie kunnen ondersteunen,” zegt Rouwit. “We hebben hier nog geen hele concrete plannen voor. Misschien dat we in de toekomst een fonds oprichten. Maar bedrijven die serieus aan het ontwikkelen zijn voor VR en die financiering zoeken voor hun van project of marketing- en distributieservices, kunnen sowieso contact met ons opnemen.”

    Het is bij Vertigo dus business as usual met een continue stroom van DLC voor Arizona Sunshine, en vijf nieuwe releases die voor volgend jaar op de planning staan. Daaronder hun nieuwe eigen game After the Fall, muziek VR game Unplugged en Traffic Jams van Nederlandse developer Little Chicken.

    (Beeld: screenshot Arizona Sunshine)

    GDC Discount

    Use code GDC25-CONTROL-10 to get 10% discount on select All Access, Core, or Summits passesspot_img

    Nieuwsbrief

    OP VRIJDAGMIDDAG KORT NIEUWS EN EEN WEEKOVERZICHT IN JE INBOX. KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM JE AAN TE MELDENspot_img

    Nieuws en tips

    KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM TIPS EN NIEUWS MET CONTROL TE DELENspot_img