Vanwege het coronavirus werkt Nederland zoveel mogelijk vanuit huis. Maar kan dat wel in de game-industrie? Wij vroegen een aantal Nederlandse developers al naar hun ervaring, maar we waren ook benieuwd hoe het Nederlandse uitgevers vergaat. Niels Kooijman, Head of Marketing bij Iceberg Interactive: “We focussen ons volledig op online festivals en andere digitale shows. ”
Het organiseren van het thuiswerken voor het Iceberg team van 11 personen was volgens Kooijman niet moeilijk te organiseren: “De dag nadat er besloten was dat we moesten thuiswerken zijn we begonnen met een call om met iedereen zijn of haar set-up te bespreken. We kwamen al snel tot de conclusie dat iedereen een redelijke tot goede PC set-up had om mee te werken – niet héél onverwachts als publisher die zich voornamelijk richt op de PC-markt. Emails hadden we altijd al toegang toe en toegang tot de bedrijfsserver werd binnen twee werkdagen geregeld.”
Kansen online
De in Haarlem gevestigde uitgever moest daarnaast het wegvallen van diverse evenementen zien op te vangen: “We focussen ons volledig op online festivals en andere digitale shows,” legt Kooijman uit. “We zien dat een aantal events die in de zomer gepland stonden nu een digitale variant aanbieden. Dit is voor ons een opportunity aangezien sommige van deze shows qua locatie voorheen net te ver weg waren, en het is nu een stuk makkelijker is om deel te nemen. We hebben bijvoorbeeld een aantal games opgegeven voor een indie festival in de US. En we hebben recent meegedaan met de tweede editie van LudoNarraCon.”
Voordeel van nieuw structuur
Kooijman ziet in de ervaring die ze nu opdoen een logistiek voordeel: “Ik denk dat deze periode van thuiswerken ons wat flexibeler heeft gemaakt. Als we bijvoorbeeld in de toekomst een dag niet naar kantoor kunnen komen of als we weer buitenlandse shows of press tours gaan doen. Dan ligt de structuur er al om remotely toegang te krijgen tot onze marketing assets.”
Het thuiswerken heeft vooralsnog geen grote gevolgen voor de lopende projecten: “We hebben wat kleine vertragingen hier en daar opgelopen wat logisch is. Tot dusver zijn we heel erg blij met hoe onze developers het thuiswerken hebben opgepakt,” aldus Kooijman.
Beeld: Screenshot Still There, een game waarmee Iceberg deelnam aan LudoNarraCon.