Vanwege het coronavirus werkt Nederland zoveel mogelijk vanuit huis. Maar kan dat wel als je games maakt? Wij vroegen een aantal Nederlandse developers naar hun ervaring. Joris-Jan van ’t Land, project lead bij Bohemia Interactive in Amsterdam over thuiswerken: “Op de korte termijn is dit prima voor ons.”
Bohemia gaf snel gehoor aan de thuiswerk oproep van de overheid. Van ’t Land: “Vanaf die eerste persconferentie waarin Rutte thuiswerken stimuleerde werken wij in principe allemaal thuis. Onze Office Manager en ik gaan wel regelmatig naar het kantoor ter controle en voor de post en planten.”
Het gaat best goed
Voor het tienkoppige team Amsterdamse was dat snel geregeld: “Het was voor ons eigenlijk geen probleem. Er moesten natuurlijk een aantal IT zaken worden geregeld, maar dat was binnen een dag op orde. Soms heeft er iemand extra hardware nodig, zoals een externe SSD, en dan sturen we die direct op.”
Over het thuiswerken zelf zegt Van ’t Land: “Het gaat best goed. We hebben onze reguliere meetings in stand gehouden, maar dan via Slack video calls. Zo is er dagelijks om 11.00 uur een stand-up en elke woensdag een zogenaamde ‘weekly showcase’. Via die weg houden we contact en delen we de vooruitgang met elkaar. Daarnaast zijn er af en toe ook casual calls natuurlijk. Een bijkomend voordeel is uiteraard ook minder reistijd voor sommigen. Op de korte termijn is dit prima voor ons.”
“Op de lange termijn missen we wel het directe en persoonlijke contact binnen het kantoor,” vervolgt hij. “Je krijgt toch net minder snelle reacties en je kan niet even naar een ander lopen om iets cools te laten zien. Het kan ook best lastig zijn voor iedereen om thuis gefocust en gemotiveerd te blijven. De komende weken krijgen we twee nieuwe teamleden en het inwerken van nieuwe collega’s is natuurlijk een stukje moeilijker nu.”
Creatieve energie
Voor de lange termijn ziet Van ’t Land geen grote verandering voor hun werkwijze: “Onze Office Manager is bezig met een plan van aanpak voor de transitie naar ‘het nieuwe normaal’. Het kan zijn dat we ook hierna iets vaker mensen thuis laten werken, en op die situatie zijn ze nu meteen goed voorbereid. Maar op den duur denken we toch dat ons kleine team het beste samenwerkt op kantoor. Dit zal waarschijnlijk per bedrijf en team verschillen, maar wij missen toch dat laatste beetje creatieve energie dat we samen hebben.”
Geen vertraging
De huidige situatie heeft geen gevolgen voor lopende projecten. “We zitten in de gelukkige positie dat onze reeds uitgekomen games juist weer flink meer worden gespeeld, bijvoorbeeld Arma 3 – zeven jaar na de release,” zegt Van ’t Land. “Ook onze toekomstige projecten hebben nog geen vertraging opgelopen en lijken prima te functioneren.”
Hij beseft zich wel dat niet iedereen het makkelijk heeft: “Om ons heen zien we natuurlijk ook developers die het een stuk lastiger hebben, bijvoorbeeld omdat ze zich meer richten op business-to-business of net aan hun eerste project werken. Wij wensen hen veel sterkte de komende tijd!”
Filmpje!
Wereldwijd heeft Bohemia Interactive zo’n 360 medewerkers. Om een impressie te geven hoe zij nu werken maakte de developer een kort filmpje.
Beeld bovenaan de pagina: screenshot Arma 3