Veel indie developers vinden het lastig om uit te rekenen hoeveel het ontwikkelen van een game kost en hoeveel ze er mee kunnen verdienen. Om hier inzicht in te krijgen ontwikkelde Richie de Wit, business developer bij de Dutch Game Garden de Guesstimator voor Steam: “Met input van de dev community worden de schattingen van de Guesstimator steeds beter.”
Discussie teweeg brengen
“De Guesstimator is bedoeld voor game developers die een Steam game ontwikkelen, of erover denken om een game voor Steam te ontwikkelen, en die een idee willen krijgen of deze game, op financieel vlak kans heeft om te slagen,” legt De Wit uit. ” Het is vooral een hulpmiddel dat bepaalde discussies teweeg kan brengen met betrekking tot het businessplan, het budget, het genre, etc. Het is een eerste editie van een tool die hopelijk door de game dev community wordt opgepakt. We passen de Guesstimator aan op basis van de input vanuit de community om zo steeds dichter bij de realiteit te komen. De eerste aanpassingen zijn al gedaan en gisteren heeft iedereen die de Guesstimator had een nieuwe versie met verbeteringen ontvangen.”
Sales berekenen op basis van reviews
Als basis voor de tool volgt De Wit de methode van Jake Birkett om reviews te gebruiken om verkopen te schatten. Over deze keuze zegt hij: “De methode van Birkett is nog steeds relevant en benadert nog steeds de werkelijkheid. Voor developers die geen geld hebben om data te kopen, is dit een mogelijkheid om die data enigszins te benaderen. Net zoals Steam Spy vroeger een methode was die mensen met dat doel konden gebruiken, ben ik er van overtuigd dat developers nu ook deze methode kunnen gebruiken. Ik wil overigens niet zeggen dat het ook 100 procent accuraat is, er is nog steeds een foutmarge. Vandaar dat de tool ook de Guesstimator heet.”
De Wit heeft niet alles klakkeloos aangenomen: “Birkett stelt dat je het totale aantal reviews van een game op Steam moet vermenigvuldigen met 30, 64, of 150 om een low, medium en high sales scenario te krijgen. Ik heb vanuit verschillende hoeken feedback gevraagd en uiteindelijk gekozen om de hoogste vermenigvuldiging aan te passen naar 100, omdat het bleek dat deze voor scheve resultaten & afwijkingen zorgde. Verder heb ik er dingen aan toegevoegd. Ik denk dat het met de toevoegingen als de budget breakdown, de business case variabelen en de sales scenario’s een beter geheel plaatje schetst.”
“Griezelig accuraat”
Om zijn tool te testen heeft De Wit verschillende developers en uitgevers benaderd om te kijken of zijn berekeningen overeen kwamen met hun resultaten: “Zo had ik recent een gesprek met Kris Antoni, oprichter van Toge Productions, de ontwikkelaar van Coffee Talk. Hij vergelijk zijn cijfers met de Guesstimator en hij vond mijn schattingen griezelig accuraat. Vervolgens heb ik gevraagd of ik de exacte cijfers mocht weten, om te zien of het meer overeenkwam met de low, medium of high estimated resultaten. In alle gevallen, zo ook bij Coffee Talk, viel het binnen de range, maar het is belangrijk om aan te geven dat het nooit exact hetzelfde getal als een van de estimations was.”
Jezelf niet rijk rekenen
Net als bij alle andere tools ligt ook bij de Guesstimator een deel van het succes in de handen van de gebruiker: “Het is makkelijk om met deze tool uit te gaan van de meest positieve scenarios, terwijl deze vaak alleen voor de grootste succesnummers is weggelegd,” zegt De Wit. “Daarnaast is een veel voorkomende valkuil dat developers hun game vergelijken met verkeerde titels. Met games die misschien hetzelfde genre hebben, maar in scope, ervaring en team size totaal niet in de buurt komen. Hoe realistischer de ontwikkelaar bij het invullen is over het eigen kunnen, des te realistischer wordt de schatting.”
Verbeterpuntjes
Er staan al een aantal zaken op het lijstje van De Wit om de Guesstimator te verbeteren: “De salarisindicaties zijn vanuit een verouderd document binnen een professionele game-studio, die nodig een update moet krijgen. Ook verschillen salarissen natuurlijk per land. Ik zou in de toekomst graag zien dat er voor elk land een indicatie komt, waarbij developers met de salarisnorm van hun eigen land hun eigen gelokaliseerde versies maken. Salarisindicaties per discipline zou een mooie toevoeging kunnen zijn voor een volgende versie. De huidige indicaties zijn ook precies dat, een indicatie, en het is mijn hoop dat mensen hun eigen versies maken gebaseerd op bronnen in hun eigen kring, of gegevens die relevant zijn voor hun eigen land en situatie.”
Stof tot nadenken
De Wit benadrukt nog eens dat de Guesstimator geen wondertool is, maar een nuttig hulpmiddel: “Een budget maken blijft voor elke developer een persoonlijke oefening en een tool kan helaas niet voor elk project de juiste informatie bevatten. Kosten variëren van land tot land en project tot project. De Guesstimator geeft hopelijk stof tot nadenken en geeft developers een template om een budget op te maken. Verschillende publishers hebben aangegeven dat dit precies het soort budget is dat ze zouden willen zien. Desondanks blijft het ontzettend belangrijk om een netwerk op te bouwen en met de game dev community ervaringen te delen en te vragen naar ervaringen op dit gebied.”