De twaalfde Global Game Jam is achter de rug en in een terugblik meldt de organisatie dat het de grootste Game Jam ooit is. Het thema voor 2020 was ‘Repair’.
Acht nieuwe landen
Er waren maar liefst 48.700 jammers die op 934 verschillende locaties in 118 landen games maakten. Nederland doet al sinds het allereerste jaar mee, maar voor Benin, Burkina Faso, Cyprus, Mauritius, Senegal, Sudan en Zimbabwe was het dit jaar voor het eerst.
23 Nederlandse en Belgische locaties
Begin januari schreven we dat je in Nederland en België op 21 plekken kon jammen. Voor beide landen kwam daar op het laatste moment nog een extra locatie bij, wat de uiteindelijke telling op 23 bracht.
Op de 15 Nederlandse locaties maakten 843 geregistreerde jammers 174 games; Op de 8 Belgische locaties kwamen 263 geregistreerde jammers bijeen en dat leverde 58 games op. In Luxemburg werd op één locatie door 28 jammers aan 8 games gewerkt.
Unity vs Unreal
Omdat het kon zochten we eens op wat nu de verhouding tussen Unity en Unreal was. Van de Nederlandse games weren er 123 ontwikkeld in Unity en 15 in Unreal. In België waren dat 40 Unity-games tegen 6 Unreal-games. In Luxemburg werden 6 games ontwikkeld in Unity, één in Unreal. In Nederland werden overigens 9 games met GameMaker gemaakt, in Luxemburg één en in België ontwikkelde niemand een game met de van oorsprong Nederlandse engine.
Beeld via Global Game Jam