Jim Offerman is game developer en freelance graphics programmer. Zijn eerste soloproject was space building sim Stable Orbit. Zijn nieuwe game Privacy zal nooit uitkomen, want Offerman trok dit jaar de stekker uit het project: “Ik denk dat Codalyn als game-studio een one hit wonder blijft.”
Gelijk al op achterstand
“Ik ben in maart 2017, dus nog voor de release van Stable Orbit, begonnen met de ontwikkeling van de engine,” begint Offerman zijn verhaal. “Mijn oorspronkelijke plan was om direct na de release van Stable Orbit door te gaan met de game zelf, maar daar kwam nog een grote freelance klus en de geboorte van onze tweede dochter tussendoor. Uiteindelijk ben ik pas in mei 2018 echt aan de productie van Privacy begonnen.”
De release van de game stond gepland voor 3 april 2020 en dat was al zo’n twee jaar later dan Offerman in zijn eerste planning had staan. “Dit had verschillende oorzaken,” legt hij uit. “Om te beginnen, kan je een game niet zomaar elk moment uitbrengen – januari is bijvoorbeeld een zeer ongunstige maand, omdat iedereen dan nog pijn in zijn of haar portemonnee heeft van alle eindejaars-uitgaven. Voor mij waren er twee “windows” waarin de game uit kon komen: maart-april of september-oktober. Daardoor bestond er voor mij niet zoiets als een maand vertraging; elke vertraging was direct een half jaar.”
Slinkende financiële ademruimte
“De eerste vertraging kwam door een grote freelance klus en de geboorte van onze jongste, vervolgt Offerman. “Daarna heb ik er zelf voor gekozen om de game nog eens een half jaar uit te stellen omdat ik vond dat ik meer tijd nodig had om een kwalitatief goede game neer te zetten. Helaas ontstond er tijdens dit tweede uitstel een privé-situatie die maakte dat mijn financiële ademruimte een stuk beperkter was dan verwacht. Noodgedwongen heb ik toen het een en ander aan freelance werk aangenomen, waardoor de game natuurlijk nog verder vertraagde.”
Op zoek naar een publisher
Om meer financiële zekerheid te krijgen probeerde Offerman in de eerste helft van 2019 een uitgever te vinden voor de game en dat leverde de laatste vertraging op: “Omdat een aantal van de publishers aangaven in 2019 al vol te zitten, stelde ik de game uit tot 2020. Helaas liepen de gesprekken met uitgevers allemaal op niets uit. Nadat ik echt al mijn reserves – en het geduld van mijn vrouw – had opgebruikt, heb ik in augustus weer een grote freelance klus aangenomen. Part-time, dus een deel van mijn tijd had ik nog beschikbaar om verder te werken aan Privacy. Dat moest en zou lukken!”
Niet vooruit te branden
Ondanks deze nieuwe impuls en zijn hernieuwde hoop voor de game liep Offerman tegen een probleem aan, gebrek aan vooruitgang: “Ik heb een aantal burn-outs van redelijk dichtbij meegemaakt en altijd gedacht: dat zal mij niet overkomen. Ik was immers werk aan het doen dat ik zo leuk vond dat ik het zonder betaling ook nog wel zou doen. Ook was ik vooral alert op het voorkomen van een totale burn-out – dat wil zeggen dat je helemaal niet meer kan werken. Ik merkte op een gegeven moment echter dat ik niet meer in staat was om redelijke vooruitgang te boeken met Privacy. Andere zaken gingen prima, maar iedere keer als ik aan de game werkte, deed ik van alles, maar zonder echt verder te komen.”
One hit wonder
Dat bracht Offerman tot het besluit om volledig te stoppen met development van Privacy, en dat betekent voor hem ook het definitieve einde van het project: “Op dit moment verwacht ik niet dat Privacy ooit nog uit gaat komen. Sterker nog, ik denk dat Codalyn als game-studio een one hit wonder blijft. In de huidige markt, en beter bewust van mijn eigen beperkingen, zie ik niet gebeuren dat ik me nogmaals aan de ontwikkeling van een eigen game ga wagen.”
Wat Offerman nu met al zijn tijd gaat doen? “Ik blijf voorlopig binnen de games actief als freelance developer. Verder heb ik nu meer tijd voor mijn gezin en hobbies, omdat ik niet meer ieder vrij uurtje aan Privacy hoef te werken.”
Mensen die Privacy gepreordered hadden hebben van Offerman allemaal hun geld teruggekregen.
Beeld: Privacy