Daniel Ernst heeft met Die Fernweh Oper het Gouden Kalf voor Beste Interactive gewonnen. De jury roemde Ernst als VR-pioneer en het detail in zijn werk. Hij ontving de award uit handen van game developer Adriaan de Jongh, die twee jaar geleden met Hidden Folks was genomineerd, maar het Gouden Kalf naar Guerrilla Games zag gaan.
Het juryrapport
Toen op 30 september, het project van Ernst als een van de drie genomineerden bekend werd gemaakt, schreef de jury, bestaande uit film- en mediamaker Mirka Duijn, digitaal kunstenaar Floris Kaayk en professor dr. Joost Raessens, het volgende: “‘Fernweh’ betekent het verlangen naar de verte; maker Daniël Ernst geeft die term in dit project een heel eigen, virtuele vertaling. Daniël creëert VR ervaringen die hij zelf als ‘diorama’s’ omschrijft. Dit doet hij al vele jaren, inmiddels wordt hij hiermee internationaal gezien als een pionier binnen zijn vakgebied. In het maakproces van Die Fernweh Oper deed hij bijna alles zelf, van het animeren tot programmeren, en schrijven tot monteren. Karakters, omgevingen en sferen werden fijngevoelig uitgedacht en gecomponeerd. Dit resulteert in een vanzelfsprekend, tot in het kleinste detail uitgevoerd, ambachtelijk aanvoelend werk, waarbij je als kijker bijna vergeet dat je je in een virtuele wereld bevindt: de afstand tussen een van sterrenstof gemaakte operaster en het publiek lijkt te verdwijnen.”
De liefde bezongen
In Die Fernweh Oper bezoek je een opera gezongen door een meer dan de 15 meter lange operazangeres, Asteria. Zij zingt speciaal voor jou en over jouw dwaze liefde voor jaar. In werkelijkheid is Asteria heel lang geleden overleden en wat je van haar ziet is haar laatste licht dat jou ogen bereikt.
Van een game naar een VR-serie
Ernst is een van de twee mensen achter Cargo Commander. Na het opleveren van die game richte hij zich volledig op VR. Die Fernweh Oper is na Blocked In , Der Grosse Gottlieb en The Marchland, het vierde werk in de The Shoebox Diorama-serie van interactieve illustraties voor VR. Voor Die Fernweh Oper werkt Ernst samen met een diverse groep mensen. De soundscapes zijn van de hand van sound artist Armeno Alberts, en de experience heeft een soundtrack met een libretto van de hand van Belgische dichteres Maud Vanhauwaert, dat door de Nederlandse Misha Velthuis en Indiase Naren Chandavarkar op muziek is gezet. De vocalen en mocap performance zijn van Zwitserse operazangeres Annina Gieré.
Beeld: Joke Schut/NFF