In een interview met Gamesindustry.biz, zegt Dan Gray, studio head bij UsTwo dat Apple Arcade hem verlost van de last om aan spelers uit te leggen dat games echt een prijskaartje van £3.99 waard zijn. Gray zet dat het maken van premium games al een aantal jaren een riskante onderneming is, en dat zelfs voor een succesvolle studio als UsTwo het nog steeds gevaarlijk is om een game uit te brengen en er £5 voor te vragen. Volgens Gray is een van de positieve punten van abonnementen in het algemeen het feit dat er geen een-op-een waardetransactie aan vastzit.
Op alle punten ben ik het met Gray eens. Met Apple Arcade is het nu aan Apple om spelers ervan te overtuigen dat ze voor games moeten betalen. Maar dit lost slechts een kortetermijnprobleem op voor developers. Op de lange termijn zouden Apple Arcade en soortgelijke abonnementen weleens heel schadelijk kunnen zijn voor de game-industrie.
Dit klinkt als het begin van een column. Dat klopt, maar met dit onderwerp wilde ik een internationaal publiek bereiken. Daarom schreef ik ‘m niet voor Control, maar voor Gamesindustry.biz. Je kan hier verder lezen.