Developer Superhot heeft met de gelijknamige game goede zaken gedaan. Om andere indies te helpen zijn ze een eigen indie fund gestart. Alastair Hebson is de Superhot man in Nederland. Hij vertelt meer over zichzelf en wat Superhot verwacht in ruil voor geld: “Een kleine rev share… en liefde en knuffels.”
Alastair Hebson
Alastair Hebson is een Schotse developer die zijn loopbaan begon als game designer bij Rockstar. Nadat hij daar kort had gewerkt verhuisde hij naar Amsterdam om bij Guerrilla Games aan de slag te gaan. Ruim 5 jaar later besloot hij Guerrilla te verlaten om een boek te schrijven, wat hij een grote vergissing noemt. Hij runde een tijdje zijn eigen indie studio, stapte over op freelancen en ging als consultant aan de slag. Zo kwam hij ook bij Superhot terecht, waar hij vele petten draagt, waaronder die van biz dev.
“Ik werk aan verschillende dingen die variëren van het leiden van onze special projects, nieuw development-werk begeleiden, met VR Arcades werken of algemene game dev brandjes blussen, en soms doe ik zelfs een beetje design,” omschrijft Hebson zijn taken. “Maar het grootste deel van de tijd ben ik bezig met verschillende zakelijke dingen.”
Aardig zijn
De reden waarom Superhot met het fonds is begonnen is volgens Hebson simpel: “Het is leuk om aardig te zijn. In hun begindagen kreeg Superhot geweldige hulp en financiële steun. We zijn nu in de blije en mooie positie waar we kunnen kijken naar het op eenzelfde manier steunen van developers. Andere indies helpen met overleven en groeien voelt als een geweldig ding dat we kunnen doen. We willen dat er meer coole dingen gemaakt worden en hopelijk kan onze funding daarbij helpen.”
Op de website zegt Superhot dat ze coole, leuke, ongewone games zoeken, maar hoe belangrijk is de commerciële haalbaarheid van een project? “Enigszins,” zegt Hebson. “Het is belangrijk dat de games die we funden een publiek hebben of kunnen krijgen, en kans hebben om winst te maken. We zijn 100% niet op zoek naar het financieren van de volgende PUBG of Clash, maar we zitten er ook niet alleen maar in vanwege de artistieke, volledig experimentele, commercieel onhaalbare games. De eerste twee titels die we gefund hebben, Frog Detective en Knuckles Sandwich, waren ideaal voor ons. Creatief, spannend, een beetje raar, maar commercieel haalbaar.”
“We zijn geen uitgever”
Superhot heeft niet de ambitie om uitgever te worden volgens Hebson: “We zijn niet in de positie om traditionele publisher support te bieden, we zijn niet ingericht om bijvoorbeeld QA of marketing te doen. En er zijn al andere geweldige publishers. Ons contract met de developers is eigenlijk alleen maar ‘hier heb je wat geld voor je game, we kunnen ook advies en hulp bieden, maar je staat er voornamelijk alleen voor’. ” Ze zoeken dan ook naar developers die hun games zelf uit willen geven, maar wanneer een developer daarover van gedachten verandert is Superhot flexibel: “Als een team uiteindelijk toch met een uitgever wil werken dan vinden we wel een manier om dat mogelijk te maken. Maar we zijn wel heel selectief met wie we werken en ik hoop dat we nooit op dat punt komen.”
Startkapitaal of eindsprint
Het fonds kan gebruikt worden voor startkapitaal of een extra financiële boost om development af te ronden. Voor de manier waarop Superhot een game beoordeelt maakt dat niet veel uit zegt Hebson. “In welke fase van development de game zich ook bevindt, het belangrijkste is dat we vinden dat de game spannend en opmerkelijk is. Is dat het geval, dan staan we open voor het uitzoeken van de zakelijke kant.”
Hoeveel geld Superhot in een game steekt weten ze zelf nog niet precies. “Dit hangt sterk af van het project en het team en we zijn zelf nog bezig om dit uit te zoeken,” legt Hebson uit. “Kleinere teams met 1 tot 3 personen lijken, tot nu toe, het meest interessant voor ons te zijn en budgetten die op die schaal werken zijn voor ons prima.” Ook de voorwaarden die ze stellen voor funding lijken goed aan te sluiten bij deze groep. “Onze voorwaarden zijn vriendelijk en duidelijk. Devs houden hun IP, we vragen geen deel van het bedrijf en er zijn geen milestones. We vragen een kleine rev share… en liefde en knuffels.”
Hebson maakt zich geen zorgen over het ontbreken van milestones: “We vertrouwen de devs. Voorwaarden voor deliverables kunnen per contract wijzigen, maar ze zijn altijd super dev-vriendelijk.”
De selectieprocedure
Het selectieproces voor Frog Detective en Knuckles Sandwich was vrij simpel volgens Hebson: “Mijn collega Callum Underwood liet ze allebei aan onze baas Tom (Kaczmarczyk – red.) zien, die vond ze cool, we tekenden de deals. Dat is het eigenlijk. Als iemand binnen ons team je game te gek vindt en het aan de anderen kan verkopen, dan is dat een geweldige start. Je kan ons vinden op social media en we zijn ook bij de meeste conferenties aanwezig. Zeg gerust hallo en dan kijken we verder.”
Alastair Hebson