In juni riep de Vlaamse brancheorganisatie FLEGA Belgische gamebedrijven op om een vragenlijst in te vullen om de staat van de Belgische game-industrie te meten. Onlangs presenteerde zij de resultaten.
FLEGA deed de oproep aan alle Vlaamse en Waalse bedrijven en freelancers die werkzaam zijn als developer, uitgever, platformhouder, evenement-organisator, service provider (middleware, Q&A, localisation, audio), en opleidings- en onderzoeksinstituten die zich richten op games. Uit alle ingevulde vragenlijsten kwamen de volgende cijfers.
De mensen
Er waren eind 2018 11o0 mensen werkzaam in de Belgische game-industrie waarvan 93 procent zich identificeert als man. De gemiddelde verdeling wereldwijd tussen mannen en vrouwen ligt rond de 80/20. FLEGA ziet een uitdaging in het laten groeien van het aantal vrouwen dat in de industrie werkt – onder andere omdat het aantal vrouwelijke studenten die Digital Arts and Entertainment studeert slechts 15 procent bedraagt –Â maar vindt de toename van het aantal vrouwen binnen de industrie wel belangrijk: “Een grotere diversiteit in werknemers zal leiden tot meer diverse en dus interessante inzichten. In dat opzicht moeten we op zijn minst proberen deze cijfers gelijk te krijgen met het wereldwijde gemiddelde.”
De bedrijven
De Belgische game-industrie telde bij het sluiten van de survey 95 bedrijven, maar FLEGA heeft ons laten weten dat dit aantal nu al weer hoger ligt. Ten opzichte van 2015 is het totale aantal bedrijven met ongeveer een derde toegenomen en het afgelopen jaar zijn er 13 nieuwe bedrijven bijgekomen.
Meer dan de helft van de bedrijven bestaat langer dan drie jaar, en één op de drie bedrijven bestaat zelfs al langer dan vijf jaar.
Het grootste deel van de bedrijven is gevestigd in Vlaanderen, om precies te zijn 70 procent. Een kwart van de bedrijven heeft hun vestiging in Wallonië en de resterende vijf procent is gevestigd in Brussel.
Meer dan de helft van de bedrijven bestaat uit game studios. Samen met de meerderheid van de freelancers (die ook in development actief is) vormen zij het deel van de industrie dat zich bezighoudt met de ontwikkeling van games.
Er worden voornamelijk entertainment games ontwikkeld; slechts drie studios focussen zich op serious games. PC is met 29 procent het populairste platform, op de voet gevolgd door VR/AR met 27 procent.
De omzet
Volgens FLEGA is het maken van games de afgelopen jaren veranderd van het najagen van een wilde droom in een realistische loopbaankeuze, maar er is nog steeds ruimte voor verbetering. Hoewel de totale omzet van de industrie in 2018 een recordbedrag van 93 miljoen euro bereikte, is de brancheorganisatie zich er terdege van bewust dat een groot deel van deze omzet gegenereerd wordt door het internationale succes van Larian Studios.
Als de industrie de volgende stap wil nemen, dan moet er naar mening van de brancheorganisatie meer dan één studio zijn die met de groten mee kan komen. De potentie is er volgens hen zeker, maar dit lukt niet zonder extra investeringen.
Volwassener maar nog fragiel
David Verbruggen, senior projectmanager bij FLEGA over de survey: “We zijn trots op de Belgische resultaten als geheel, behaald tezamen met onze collega’s uit Brussel en Wallonië. Zowel de omzet als het aantal arbeidsplaatsen blijft groeien en het feit dat 36 procent van de bedrijven langer dan vijf jaar bestaat is bewijs van het volwassen worden van onze industrie. We kijken echter nog wel steeds naar een vrij fragiel ecosysteem, aangezien slechts een paar bedrijven, Larian Studios voorop, verantwoordelijk zijn voor het grootste deel van deze cijfers.”
Al het beeldmateriaal via FLEGA
Voor wie de Nederlandse cijfers over 2018 er nog eens bij wil pakken: Je vindt ze hier.