Dat endless runner Banana Kong na meer dan 170 miljoen downloads een vervolg zou krijgen ligt voor de hand. Dat het vervolg, Banana Kong Blast, ontwikkeld is in Doetinchem lijkt misschien wat minder logisch.
Banana Kong Blast is ontwikkeld door Engine Software, een developer die voornamelijk bekend staat vanwege hun vele port-projecten. Daarnaast werken ze samen met publishers ook regelmatig aan nieuwe games op basis van bestaand IP, zoals in dit geval Banana Kong.
Old-school
Maar hoe kwam de Duitse uitgever FDG Entertainment nu in Doetinchem terecht? Ivo Wubbels, mede-oprichter van Engine Software legt uit: “Het eerst project dat we met FDG deden was Oceanhorn; de port naar PS4, Xbox One en later PlayStation Vita, Switch en Android. FDG kwam toevallig bij ons terecht omdat ze een developer zochten. Ze vroegen buurt-developer Shin’en , maar die doen geen porting en stelde ons voor; zij kennen ons al sinds de gameboy colour tijd begin jaren ’90.”
Het sluiten van de uiteindelijke deel was ook old-school zegt Wubbels: “Deze deal is nog ouderwets is gesloten: op de gamescom tijdens een lunch hebben we er over gebrainstormd en het idee kreeg gelijk een ‘go’. Een beetje zoals vroeger in de begin jaren 90 deals op een bierviltje werden getekend.”
1+1=3
Engine werkt over het algemeen aan premium games, en dan voornamelijk voor PC en console, maar ze hebben weinig ervaring met free to play games op mobiel. Daarom hebben ze voor ontwikkeling van de game nauw samengewerkt met FDG. “Het was echt een co-productie met FDG waar ieder team zijn beste kwaliteiten inbrengt om een 1+1=3 effect te krijgen. In onze visie moet je nooit het wiel zelf opnieuw uitvinden. Samenwerkingen aangaan om elkaar te versterken is altijd de beste oplossing,’ aldus Wubbels. “Het basis idee om een barrel jumper te maken op hun Banana Kong IP kwam van FDG, zij hebben daarnaast hun kennis en ervaring op het gebied van free to play ingebracht. De uiteindelijke gameplay is voor 95 procent door ons bedacht.”
Donk.. ehm Banana Kong
De vergelijking met Donkey Kong, die verschillende reviewers aanhalen begrijpt Wubbels wel: “Het is een follow up op de bestaande Banana Kong game. En tuurlijk zitten er invloeden in van DK, maar het is absoluut geen kopie. Het heeft ook invloeden van andere games. Elke game heeft invloeden van andere games tegenwoordig. FDGs Oceanhorn werd ook veel vergeleken met Zelda, terwijl het echt een game op zichzelf is. Overigens viel ons op dat qua reviews er juist mensen waren die het jammer vonden dat de game niet zoals de voorloper een endless runner is.”
Banana Kong Blast is een casual platformer. Met tappen bepaalt de speler zelf het tempo en laat Kong van vat naar vat springen, en van naar liaan naar liaan slingeren om zo het einde van een level te bereiken. Onderweg moet je zoveel mogelijk bananen en coins zien te pakken, waarmee je in de in-game shop cosmetische goodies kan kopen voor Kong of zijn huis. Met het spelen van speciale boss levels redt Kong zijn gekidnapte dierenvrienden.
Banana Kong Blast is gratis te downloaden in de Apple App Store en op Google Play.