Met het groeiende aantal indie developers groeit ook het aantal uitgevers dat zich op deze groep richt. Een van de nieuwe labels is Modus Games, een dochtermaatschappij van uitgever Maximum Games.
Christina Seelye, oprichter en CEO van zowel Modus als Maximum vertelt in haar devcom talk wat een goede publisher volgens haar in huis heeft.
Waarom een publisher
Een van de meest voor de hand liggende voordelen van een publisher is funding, maar niet alle publishers geven geld of een minimum guarantee op verkopen. Als je geld zoekt, plan dan voor reëele milestones, zodat je niet midden in development zonder geld komt te zitten.
Voor veel developers is het gebrek aan marketingervaring een reden om met een uitgever te werken. Maar wat uitgevers aan marketing doen is lang niet altijd hetzelfde. Het is goed om te vragen wat ze precies aan marketing doen voor je een contract tekent.
Uitgevers zijn ook nodig als je een boxed versie van je game wilt. Dan moet je game wel multiplatform zijn en een verkoopprijs hebben van minimaal €29,99 hebben. Onder die prijs zijn winkels, en dus ook publishers niet geïnteresseerd.
Goede publishers
Om een goede publisher te kiezen moet je naar een aantal dingen kijken. Een goede relatie met platformhouders is essentieel om optimale zichtbaarheid voor een game te behalen. Release management en duidelijke milestones rondom release zijn eveneens belangrijk. Vraag een publisher gerust hoe groot hun release team is. Hebben ze geen release team, dan kan dit ten koste gaan van het succes van je launch.
Iets wat volgens Seelye vaak vergeten wordt is game evaluation. Er zijn publishers die erop vertrouwen dat de developer een goede en leuke game aflevert. Het is echter lastig voor makers om voldoende afstand te nemen en van hun game en eventuele problemen komen vaak te kort voor release aan het licht om nog wat te veranderen. Modus heeft een heel team voor game evaluation, waarmee ze gedurende het hele development proces feedback geven over de game, zodat de developer genoeg tijd heeft om dingen aan te passen.
Het bepalen van een prijs voor je game kan lastig zijn en de meeste indie games op Steam worden verkocht voor €9,99. Seelye raadt dat prijspunt af, want als mensen games zoeken op prijs dan verdwijnt een game in de massa. Vraag een publisher wat hun aanbeveling zou zijn voor de prijs van je game en waarom ze dat een goed prijspunt vinden.
Een goede publisher heeft ervaring hebben met launchen van games op alle platforms, en daarmee bedoelt Seelye ook alle verschillende online PC-stores. Ook raadt ze aan een publisher te kiezen die ervaring heeft op de Aziatische markt, want als je geen plan hebt voor Azië dan laat je geld liggen.
De pitch
Om aan een publisher te pitchen is een goede elevator pitch essentieel. Zorg dat je je game in een zin kan uitleggen, inclusief de hook. Leg daarnaast de gameplay loop uit, de platforms waar je op wilt launchen, de kennis die je team al heeft en waar je denkt dat een publisher je kan aanvullen.
Als je nog nooit een game hebt uitgebracht wees daar eerlijk over. Als je geen ervaring hebt dan weet je niet wat je niet weet. Als je dat eerlijk toegeeft, dan weet een publisher waar ie bij moet springen.
Uitgevers plannen vaak ver vooruit, dus wees op tijd met je pitch en maak een productieschema, zodat een uitgever kan beoordelen of de game binnen hun planning past en of ze voldoende tijd hebben om ook echt wat bij te dragen aan de release van je game.