Toen eind 2016 de Kickstarter van Alterego Games voor hun game Woven niet werd gefund gaven ze aan nog niet op te geven. Maar nu heeft de developer een belangrijke update. “Als we iets zijn is het eigenwijs en vasthoudend en uiteindelijk is het ons toch gelukt om funding te vinden en gaat Woven ontwikkeld worden.”
Matthijs Kramer van Alterego Games over de verstreken periode: “We hebben de afgelopen twee jaar wel designsessies gehouden waarin we het hele spel en verhaal uitgekristalliseerd hebben, de gameplay tegen het licht hebben gehouden en een uitgebreid design document opgesteld. In de zomer van 2018 konden we de codebase verder ontwikkelen, toen hebben we de basis van het spel op kunnen zetten maar verder vond in de engine weinig development plaats, daar was gewoon geen budget voor. Wel zijn we die twee jaar met de vormgeving bezig geweest, vandaar dat we ook online nog wat konden laten zien af en toe.”
Mislukte subsidie-aanvragen
Om development te financieren dienden ze tot tweemaal toe een aanvraag in bij het Stimuleringsfonds. “Subsidie zou betekenen Woven in eigen beheer te kunnen maken, met meer creatieve vrijheid,” vertelt Kramer. “We vonden dat de afwijzing die we kregen gebaseerd was op ongegronde feedback. De demo die we hadden gestuurd werd naar onze mening teveel als eindproduct beoordeeld. Eigenwijze flapdrollen die we waren maakten we bezwaar, zonder de verwachting serieus genomen te worden. Een week later werden we gesommeerd voor de commissie te komen. Dát hadden we niet verwacht! De onafhankelijke commissie was het met onze argumenten eens en het Stimuleringsfonds moest het oordeel heroverwegen. Dat deden ze, maar in de afwijzing bleven ze bij hun eerste oordeel, met nagenoeg dezelfde punten van afwijzing, maar dan in meer woorden uiteengezet. Dat neem je dan voor lief, de zege zat hem er in dat een onafhankelijke commissie ons het gelijk had gegeven.”
Toen een jaar later het Gamefonds was opgegaan in de deelregeling digitale cultuur besloot Alterego een nieuwe kans te wagen, maar helaas weer zonder succes. “Toen de afwijzing binnenkwam met onder andere als punt ontwikkelingstijd te lang was en te productgericht was dat zacht gezegd wel een beetje een bummer,” aldus Kramer. “Een eerdere afwijzing wordt zo een self-fulfilling prophecy.” Nu kan Kramer er wel om lachen, maar het ontmoedigt volgens hem developers wel om aanvragen in te dienen. Aan de andere kant snapt hij de positie van het fonds wel: “Uiteindelijk zou ik niet graag in hun schoenen willen staan hoor; al die dromers die om geld vragen voor hun passieproject, waarvan je 80% teleur moet stellen.”
Eigen geld en een uitgever
Uiteindelijk heeft Alterego ongeveer de helft van het budget van Woven zelf gefinancierd. “Dat is lastig voor een kleine studio,” zegt Kramer,”Maar we zijn natuurlijk ook een studio-for-hire en hebben daar inkomsten uit. Dat hebben we altijd gedaan, en zullen we waarschijnlijk altijd blijven doen. Niet alleen voor de inkomsten, maar ook omdat het ons een betere game-studio maakt.”
Sinds januari van dit jaar zit er weer een beetje vaart in development van de game en dat leverde snel daarna een publisher op die als deel van de publishing-deal de andere helft van development financiert. De publisher is StickyLock Studios, een bedrijf met voornamelijk ervaring in applied games. Kramer legt uit waarom ze voor deze niet zo voor de hand liggende publisher kozen: “We hebben met diverse publishers gesproken en daar kwamen soms goede banden uit, maar geen partnerships. Creatieve vrijheid vonden we belangrijk en niet iedere publisher wilde dat geven. En je moet natuurlijk ook wel ballen hebben om een game op te pakken waarvan de Kickstarter niet gefund is. StickyLock Studios keek verder en zag de positieve reacties van de influencers en review-sites. We leerden StickyLock Studios al in onze studio-for-hire werkzaamheden kennen en we zijn dus absoluut geen vreemden voor elkaar. Ze hebben nu ook een heel marketing team heeft aangetrokken met entertainment-game ervaring en Woven is hun eerste entertainment-titel.”
Een releasedatum heeft Woven nog niet, en er is ook nog niet bekendgemaakt op welke platforms de game uitkomt, maar Kramer deelt wel dat het een multi-platform launch wordt.
Voor wie niet meer weet wat Woven is: dit is een gameplay trailer uit 2016.