In de discussie rondom loot boxen wordt België regelmatig genoemd. Zo is Nintendo de meest recente in een rij van publishers die hun games aanpast of niet langer aanbiedt op de Belgische markt. Dat er discussie over loot boxen nodig is ontkent David Verbruggen, eigenaar van Ingames en senior project manager bij FLEGA niet, maar tijdens zijn Nordic Game talk uit hij wel kritiek op de manier waarop de Belgische Kansspelcommissie het spelletje rondom het dossier speelt.
Het begon volgens Verbruggen met de Beta van Star Wars Battlefront II, die microtransacties had. De Belgische Kansspelcommissie (BKC) ging zich ermee bemoeien en kondigde aan dat ze dit gingen onderzoeken en wilden verbieden. Hoewel de game uiteindelijk geen loot boxen had was het kwaad volgens Verbruggen al geschied.
Lekken naar de pers
De BKC het Onderzoeksrapport Loot Boxen uit, iets waar Verbruggen niet blij mee was. Niet alleen omdat de industrie op geen enkele wijze bij het onderzoek was betrokken, maar ook vanwege de eenzijdige inhoud. De BKC onderzocht vier AAA games, waarvan één het voornoemde Battlefront II. Ze namen een aantal uitzonderlijke whale-gevallen als voorbeeld, maar spraken niet over skin betting, parental control of de verantwoordelijkheid van ouders. Vervolgens lekte de BKC het rapport naar de pers en kondigde de overheid prompt aan bedrijven te vervolgen en fikse boetes op te leggen. FLEGA wilde met de BKC en de overheid in overleg, maar er was geen interesse in informatie en de deur sloeg dicht.
Een slechte zaak, omdat het volgens Verbruggen bij de BKC en de overheid aan voldoende kennis over het onderwerp ontbreekt: “De BKC stelde een voor om een maximaal bedrag per speler per dag in te stellen van 75 euro. Daaruit blijkt hoe weinig ze van loot boxes begrijpen, want als het om dergelijke bedragen zou gaan zouden publishers een stuk meer verdienen.”
Het gaat om het geld
Toen FLEGA de BKC vroeg hoe het dan zat met Pokémon cards, die ook onder de Belgische definitie van gokken vallen, bleek dat daar vrijstelling voor was gegeven. Nu wil het feit dat de producent van Pokémon cards het Belgische Cartamundi is en Verbruggen denkt dat het de BKC meer te doen om het geld, het heffen van belastingen over deze producten dan om het beschermen van jongeren. Met het laatste heeft hij geen enkel probleem: “We hebben als industrie een verantwoordelijkheid.”
Parental tools
Zo wijst hij op de nationale Speel Het Slim campagne, waarbij zowel overheid als de industrie betrokken zijn, en zegt hij dat we als industrie ook vooral met ouders moeten praten, want daar valt nog veel te winnen. In een in opdracht van de Interactive Software Federation of Europe uitgevoerde survey blijkt bijvoorbeeld dat maar 28 procent van de ouders gebruik maakt van parental control tools.
Op het gebied van loot boxen ziet Verbruggen zeker ruimte voor verbetering. Drop rates moeten openbaar zijn en PEGI ratings voor social gambling games moeten omhoog naar 16 of zelfs 18. Maar hij denkt dat de game-industrie daar op eigen houtje toe in staat is: “We zijn de enige entertainmentindustrie wereldwijd die een zelfregulerend age rating systeem heeft.”
Zondebok
De discussie over loot boxen overschaduwt naar mening van Verbruggen onterecht het gesprek over games: “Van alle games die de afgelopen maanden in Europa of in de VS een rating hebben gekregen biedt 22 procent in-game purchases. Van die 22 procent heeft 20 procent loot boxes, waaronder de grote titels die we kennen. We moeten als industrie meer nadruk leggen op de positieve kanten van games en het niet langer toestaan dat onze industrie gebruikt wordt als zondebok van de 21 eeuw.”