More

    Nordic Game 2019 • De nieuwe samenwerking tussen developers en publishers

    Op de eerste dag van Nordic Game Conference waren er twee panels over publishing. Een met onder andere Maarten de Koning (DDM) en Olivier Oosterbaan (LMO Advocaten) en een met publishers, onder leiding van Maarten de Koning. Hieronder een aantal dingen die we daar opstaken.

    Een snelle ‘nee’ van een publisher lijkt misschien wat bot en vervelend, maar het heeft ook voordelen. Je verspilt geen tijd en loopt geen andere kansen mis.

    De gemiddelde tijd tussen de start van de onderhandelingen en het tekenen van een contract ligt tussen de zes en negen maanden. Het proces kan vertraging oplopen als de developer tussentijds nog dingen moet regelen. Zo tekent een publisher uit de VS geen contract als een developer geen aansprakelijkheidsverzekering heeft. Het afsluiten van zo’n verzekering kan een paar maanden duren.

    Een agency als DDM helpt bij het vinden van een passende publisher, ze regelen de meetings, maar het pitchen wordt gedaan door de developer zelf, het blijft tenslotte hun game.

    Als je niet bekend bent met de terminologie in term-sheets en contracten dan kan een verkeerd geïnterpreteerd woord het verschil betekenen tussen een slechte en een goede deal. Een agent of een jurist kunnen het contract voor je lezen en zeggen wat aangepast moet worden.

    Als je een contract met een publisher tekent, neem er dan een ‘kill fee’ van één of twee maanden in op, zodat je niet gelijk zonder geld zit als het contract beëindigd wordt. Zorg dat je bij problemen mag resubmitten zodat een publisher niet gelijk van je af kan als een build niet goed is.

    Wees als developer eerlijk tegen je publisher als dingen niet lopen als gepland, zodat een publisher weet wat er aan de hand is dan kunnen ze daar op inspelen.

    Een developer heeft tegenwoordig geen publisher meer nodig en ook publishers zijn zich daar van bewust. Maar de vertegenwoordigers van BandaiNamco Europe, 505 Games en SEGA in het tweede panel zien zeker nog toegevoegde waarde voor het werken met een publisher. Naast natuurlijk het geld ook hun expertise. De developer kan zich focussen op development en hoeft zich niet met zaken als marketing bezig te houden. Maar wel is er tegenwoordig sprake van een partnership waar in developer en publisher als gelijken samenwerken.

    Geen van de voornoemde uitgevers wil developers hun IP afnemen. In bijna alle deals die ze tekenen blijft het IP en de creatieve leiding gewoon bij de developer.

    Binnen het Searchlight programma is SEGA op zoek naar langdurige samenwerkingen met developers, waarbij een publishingdeal een eerste stap is. Het uiteindelijke doel voor SEGA is het overnemen van de studio. Binnen de drie jaar dat het programma bestaat zijn er drie deals getekend en voor ze een contract tekenen doen ze een grondige due diligence.

    GDC Discount

    Use code GDC25-CONTROL-10 to get 10% discount on select All Access, Core, or Summits passesspot_img

    Nieuwsbrief

    OP VRIJDAGMIDDAG KORT NIEUWS EN EEN WEEKOVERZICHT IN JE INBOX. KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM JE AAN TE MELDENspot_img

    Nieuws en tips

    KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM TIPS EN NIEUWS MET CONTROL TE DELENspot_img