More

    Fromto maker Erik Habets: “Games zijn de belangrijkste vorm van kunst en expressie”

    Fromto is een bijzondere game van een niet-doorsnee developer. Erik Habets is kunstenaar, hij maakte installaties en schilderijen, maar ziet nu games als het ideale medium voor zijn expressie: “Ik heb nu het gevoel dat ik op mijn plek ben.”

    Fromto is een opvallende game. Als je ‘m voor het eerst ziet, kan het bijna niet anders dan dat je gegrepen wordt door de aanstekelijke energie en de simpele, bijna kinderlijke graphics die van het beeld spatten. Het is de debuutgame van Erik Habets opererend onder de naam Studio Erikson, kunstenaar en nu selfmade gamedesigner: “Mijn kunstenaarschap uit zich voornamelijk in speelsheid, humor en lef. Ik probeer de power van snelheid en directheid in de beeldtaal te houden. Belangrijk verschil met veel game artists is dat ik Fromto niet te veel polish, maar juist ruwheid toesta.”

    Kunst met grote K

    Erik Habets

    Habets studeerde aan de kunstacademie in Maastricht en ontwikkelde zich daar(na) tot een tegendraadse, veelzijdige kunstenaar: “Ik ben iemand die altijd z’n gevoel achterna loopt. Ik heb daardoor al van alles gedaan en gemaakt. Van grote beelden voor de openbare ruimte via schilderijen, sociale projecten en installaties naar animaties.”

    Maar Habets zocht naar een andere manier om zich te uiten: “Ik heb mij nooit helemaal thuis heb gevoeld in de kunst met een grote K. Ik vind het prettig als ik iets gewoon leuk, mooi of lelijk kan vinden zonder het verwijt te krijgen dat ik het niet begrijp.”

    Games = kunst
    Games hadden altijd al zijn aandacht dus de beslissing om daar dieper in te duiken voelde als de juiste. “Ik heb nu het gevoel dat ik op m’n plek ben”, zegt hij daar zelf over. Maar zijn kunst dan? “Ik denk dat over honderd jaar teruggekeken wordt op deze tijd als de tijd waarin games de belangrijkste vorm van kunst en expressie waren. De discussie of games kunst zijn hebben we gelukkig achter de rug. In ieder geval wat mij betreft.”

    Kindertekeningen

    Na een periode van zelfstudie, waarin Habets GameMaker leerde gebruiken, vond hij inspiratie voor zijn eerste game in een tekening die hij had gemaakt als kind. Eén vel papier was genoeg: “Het was een tekening van een race-autootje die een hindernisbaan moest afleggen. Dat gecombineerd met tekeningen van mijn eigen kinderen, gaf het idee van Fromto.” Hij heeft zijn kinderen zelfs ingezet voor het maken van achtergrondtekeningen. En zo staan Niki (5 jaar) en Joep (2 jaar) in de credits als respectievelijk Lead Background Artist en Assistent Background Artist.

    De game nadert langzaamaan zijn release. Habets heeft de hulp van freelancers ingehuurd voor muziek, sound design, netwerk code en marketing. “De eerste fase heb ik gefinancierd uit eigen zak met allerlei bijbaantjes en een beetje kunst. Daarnaast heb ik wat Friends, Fools and Family bereid gevonden om wat te lenen. Het laatste deel kan ik bekostigen met behulp van een voorschot op de royalties van publisher Headup.”

    De game komt 4 juni uit op PC en Nintendo Switch. Erik Habets heeft er alle vertrouwen in. “Fromto gaat de wereld veroveren!”, zegt hij met een brede lach.

    Voor meer schilderijen, beelden en installaties van Erik Habets check hier.

    GDC Discount

    Use code GDC25-CONTROL-10 to get 10% discount on select All Access, Core, or Summits passesspot_img

    Nieuwsbrief

    OP VRIJDAGMIDDAG KORT NIEUWS EN EEN WEEKOVERZICHT IN JE INBOX. KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM JE AAN TE MELDENspot_img

    Nieuws en tips

    KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM TIPS EN NIEUWS MET CONTROL TE DELENspot_img